Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Adam Koniecki 03.05.2021

"Należy wyciągnąć wnioski z tej sytuacji". Prof. Śliwerski o korzyściach nauki hybrydowej

- Radykalna, wymuszona przez pandemię zmiana, sprawiła, że młodzież lepiej zaczęła zarządzać własnym czasem, sposobem uczenia się, realizowania zadań. Na szczęście nauczyciele też się do tego dostosowali - mówił w Polskim Radiu 24 prof. Bogusław Śliwerski (Uniwersytet Łódzki, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie).

Po długim weekendzie majowym 4 maja uczniowie klas I–III szkół podstawowych w całym kraju wrócą do nauki w szkole. Od tego dnia szkoły podstawowe będą również prowadzić działalność opiekuńczo–wychowawczą dla uczniów w świetlicach.

Tomasz Rzymkowski 663.jpg
"Dajmy dzieciom wytchnienie". Wiceminister edukacji apeluje o spokojne wdrażanie uczniów w rytm szkolny

Z kolei od 17 maja uczniowie klas IV–VIII szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych, placówek kształcenia ustawicznego i centrów kształcenia zawodowego przejdą na naukę w systemie hybrydowym.

Jak zauważył prof. Bogusław Śliwerski, starsza młodzież radzi sobie z nowymi mediami i możliwością komunikowania się za ich pośrednictwem z nauczycielami i ze sobą. -  Aczkolwiek nie jest to skuteczne w przypadku szczególnie przedmiotów przyrodniczych, wymagających przeprowadzania pewnych m.in. doświadczeń laboratoryjnych, oraz przedmiotów ścisłych (…) Egzaminy próbne, które już się odbyły, wykazują że będą problemy, jeśli chodzi o poziom osiągnięć, szczególnie w matematyce - zwrócił uwagę.

Posłuchaj
22:52 PR24_mp3 2021_05_03-10-34-38.mp3 Prof. Bogusław Śliwerski o powrocie do edukacji stacjonarnej (Polskie Radio 24 / Temat dnia/Gość PR24)

- Mam nadzieję, że nauczyciele i politycy zajmujący się oświatą wyciągną z tego pewne wnioski i gdy szkoła już wróci do funkcjonowania stacjonarnego w pełni, wprowadzą pewne elementy edukacji hybrydowej - powiedział prof. Bogusław Śliwerski, podkreślając, jak istotne jest efektywne wykorzystanie czasu poświęconego przez ucznia na naukę.

Czytaj więcej:

System hybrydowy ma polegać na prowadzeniu zajęć w taki sposób, że nie więcej niż 50 proc. uczniów realizuje zajęcia w szkole i co najmniej 50 proc. uczniów realizuje zajęcia zdalnie. Dyrektor szkoły ma ustalić harmonogram prowadzenia zajęć zgodnie z tym podziałem, biorąc pod uwagę, w miarę możliwości, równomierne i naprzemienne realizowanie tych zajęć przez każdego ucznia.

Dla najstarszych uczniów będzie to powrót po blisko siedmiu miesiącach. W tym czasie, przez pandemie koronawirusa i kolejne fale zachorowań, uczyli się przed komputerami.

Więcej w nagraniu.

***

Audycja: Temat dnia / Gość PR24

Prowadzący: Wiesław Molak

Gość: prof. Bogusław Śliwerski

Data emisji: 03.05.2021

Godzina emisji: 10.33

PR24/ka