Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Czwórka
Rafał Kątny 14.06.2012

Polacy polską marką narodową?

Zagranicznym turystom Polska od lat kojarzy się przede wszystkim z wódką i Chopinem. Euro 2012, to znakomita okazja, żeby spróbować wypromować nowe, dobrze nas reprezentujące skojarzenia.
Warszawa, 13.06.2012. Kibice reprezentacji Polski podczas treningu drużyny na stadionie Polonii w Warszawie, 13 bm. Polacy przygotowują się do meczu mistrzostw Europy z Czechami, który odbędzie się 16 bm. we Wrocławiu.Warszawa, 13.06.2012. Kibice reprezentacji Polski podczas treningu drużyny na stadionie Polonii w Warszawie, 13 bm. Polacy przygotowują się do meczu mistrzostw Europy z Czechami, który odbędzie się 16 bm. we Wrocławiu. fot. PAP/Grzegorz Jakubowski

W ulicznej sondzie Czwórki Polacy, jako marki narodowe wymieniali m.in. polską kiełbasę, płyn do mycia naczyń Ludwik, przyrodę, czy chociażby polskie warzywa i owoce. Czy te produkty faktycznie są kojarzone przez obcokrajowców z Polską? Zdaniem goszczących w audycji "Na cztery ręce" ekspertów, nasz kraj jest dopiero w trakcie tworzenia swojego nowego wizerunku.

- Polska przez ostatnie lat bardzo się zmieniła i te 20 lat to za mało, żeby wykreować nowe marki narodowe - mówił w Emil Truszkowski ze Studenckiego Koła Naukowego Psychologii Ekonomicznej MODERATOR.

Zdaniem Michała Lipińskiego, szef konkursu Teraz Polska, Polacy poszukują swoich międzynarodowych wizytówek nieco na siłę i próbują się ścigać z uznanymi światowymi markami, jak fińska Nokia, czy szwedzkie Volvo. Tymczasem nie dostrzegają potencjału, jaki tkwi w nich samych. - Jesteśmy otwarci, elastyczni, nie bojący się zmieniać swojego otoczenia. Polacy są najlepszą wizytówką naszego kraju - podkreślał.

Niepowtarzalną okazją do tego, by wypromować Polaków jako polską markę narodową, są trwające właśnie Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej. - Po Euro 2012 ludzie zapomną o wynikach meczów, ale ci, którzy tutaj przyjechali, będą pamiętali, jak zostali przyjęci i będą o tym opowiadać. Jeśli nie wykorzystamy tej szansy, to następnej prędko nie dostaniemy - mówił Lipiński.

Zobacz nasz serwis o Euro 2012>>>

Więcej na temat poszukiwań nowej polskiej marki narodowej dowiesz się słuchając nagrania audycji.

bch