Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Radio kierowców
Piotr Błaszczyk 13.03.2021

Idealny warsztat? Sprawdzamy, jak powinien wyglądać!

Dziś sprawdzamy, jak powinien wyglądać idealny warsztat samochodowy. Na co zwracać uwagę przy jego wyborze? Czy brud i kurz mają wpływ na jakość napraw? Jakie cechy powinien mieć idealny mechanik?

Jaki powinien być idealny warsztat?

Wśród kierowców są tacy, którzy w pierwszej kolejności zwracają uwagę na czystość. Musimy jednak pamiętać, że warsztat, to przede wszystkim miejsce, w którym naprawia się auta! Wiąże się to z brudem i nieładem, ale w żadnym wypadku nie można tego uznawać za minus!

Chcąc naprawić układ hamulcowy trzeba dostać się do tarcz lub bębnów zdejmując wcześniej koło. Opona jest jedynym elementem łączącym samochód z nawierzchnią – oznacza to, że zbiera cały kurz i zanieczyszczenia z asfaltu, a potem trafia do warsztatu - nic więc dziwnego, że po akcji serwisowej w może nazbierać się kurz i bród. 

Ponadto zdecydowana większość aut trafiających do warsztatu, jest po prostu brudna i zakurzona - zwłaszcza w okresie zimowym. W trakcie prac naprawczych cały osad opada na podłogę, a posprzątanie go zabiera czas, który powinien zostać wykorzystany na serwis naszego samochodu.

Posłuchaj
00:51 Jaki powinen być warsztat? (Rozrusznik/PRK) Jaki powinen być warsztat? (Rozrusznik/PRK)

Idealny mechanik

Jaki jest ten idealny mechanik? Przede wszystkim potrafi on kompleksowo i fachowo naprawić auto. Nie może się także obawiać brudnych rąk! Praca przy autach zawsze się z tym wiąże. Profesjonalny mechanik zadba także o to, by auto było w pełni zabezpieczone na czas naprawy - aby nie ubrudzić wnętrza naszego auta zanieczyszczeniem spod maski lub z karoserii. W tym celu powinno się korzystać z folii i pokrowców na fotele, kierownicę, dywaniki, a także na dźwignię zmiany biegów.

Posłuchaj
00:34 Dobry mechanik - czy musi mieć brudne ręce? (Rozrusznik/PRK) Dobry mechanik - czy musi mieć brudne ręce? (Rozrusznik/PRK)

Mechanik, który po wykonaniu usługi jest czysty, to taki, który … nic nie robi!

Części - czy powinny być regenerowane?

W ASO z reguły proponują nam nowe części. Nieautoryzowane warsztaty często jednak proponują oddawanie elementów takich jak alternator czy turbosprężarka do regeneracji. Wszystko zależy od aktualnej sytuacji finansowej właściciela auta. Regeneracja podzespołów w naszym aucie może być tańsza nawet o połowę!

Posłuchaj
00:54 Regeneracja części (Rozrusznik/PRK) Regeneracja części (Rozrusznik/PRK)

Cennik usług

Cena każdej naprawy jest zależna od usterki. Zdarzają się sytuację, w których podczas demontażu niektórych podzespołów, znajdywane są kolejne problemy ukryte w samochodzie. W związku z tym przedstawienie dokładnej kwoty bywa kłopotliwe. Z reguły warsztaty powinny być jednak w stanie podać szacunkowy koszt wykonania naprawy. 

Posłuchaj
00:46 Cennik w warsztacie (Rozrusznik/PRK) Cennik w warsztacie (Rozrusznik/PRK)

Są jednak usługi, które można przedstawiać w formie cennika – zmiana opon, ustawienie zbieżność, wymiana oleju i filtrów, czy wykonanie samej diagnostyki. Jeśli nie chcemy korzystać z ASO, warto wybrać się do warsztatów specjalizujących się w konkretnych markach. Mechanicy są wówczas zaznajomieni z ogólną specyfiką naprawianych przez nich aut, dlatego określenie ceny usługi powinno być szybsze i dokładniejsze.


Patryk Kuniszewicz i Jan Wiewiór

Gość - Paweł Kalniuk, współwłaściciel serwisu EvoCar

Zobacz także: