Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Radio kierowców
Piotr Błaszczyk 01.07.2021

Fiat Multipla ma już 23 lata!

Do dziś uznawany jest za jeden z najbrzydszych samochodów świata. Po 23 latach od uruchomienia produkcji przyglądamy się modelowi Multipla - jednemu z najsłynniejszych Fiatów ostatnich lat. 

Historia Multipli sięga lat 50-tych ubiegłego wieku, kiedy to Fiat zaprezentował model 600 o powiększonych względem 500-tki gabarytach. Auto gwarantowało komfortową podróż całej rodzinie - zarówno na wakacyjne wyjazdy, jaki i podczas codziennych dojazdów do pracy i szkoły. Oprócz tego, w samochodzie można było rozłożyć trzy rzędy siedzeń i stworzyć z nich coś w rodzaju łóżka - auto sprzed prawie 70 lat było kompaktowym samochodem kempingowym. 

Multipla, którą znamy z dzisiejszych ulic, została zaprezentowana w 1996 roku w Paryżu. Dwa lata później światło dzienne ujrzała jej ostateczna wersja z wprowadzonymi zmianami. Model w wielu testach i ocenach wypadał bardzo dobrze - wydawało się, że może osiągnąć naprawdę spory sukces. Samochód wprowadzono na rynek we Włoszech, Holandii i Belgii, a później w innych krajach europejskich. Szybko zyskał jednak miano najbrzydszego samochodu na świecie i znalazł się na wystawie motoryzacyjnej w nowojorskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej - w jednej z opinii publikowanej w "New York Times" można było przeczytać fachową analizę dot. tego modelu, która sprowadzała się do tego, że auto jest po prostu "brzydkie".

Włoski producent po 3 latach od premiery sprzedał ledwo ponad 40 tysięcy egzemplarzy. Nie był to satysfakcjonujący wynik - szacunkowa sprzedaż była określona na poziomie 75 tysięcy sztuk rocznie.

Jak zachęcić ludzi do zakupu brzydkiego i niepopularnego auta? Zapłacić za reklamę komuś cieszącemu się dokładnie odwrotną opinią - przed Wami najsłynniejszy kierowca Formuły 1, Michael Schumacher:


Auto spośród innych sprzedawanych wówczas na rynku modeli wyróżniało się tym, że mogło bez problemu pomieścić 6 osób (2x3 miejsca). Oprócz walorów estetycznych, ważne jest przecież także to, co w środku! Samochód był bardzo wygodny i pojemny. Pod maską znalazł się silnik benzynowy o pojemności 1.6 i silnik diesla o pojemności 1.9. Ciekawostką jest fakt, że już wtedy rozważano wprowadzenie wersji hybrydowej tego modelu. Czy takie rozwiązanie wpłynęłoby na wyniki sprzedaży?  

W 2004 roku Multipla przeszła lifting tracąc urok "brzydkiego kaczątka". 


kw

CZYTAJ TAKŻE: