Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Radio kierowców
Piotr Błaszczyk 04.01.2022

Bezemisyjne loty pasażerskie już niedługo?

Ciężko jest wyobrazić sobie bezemisyjne samoloty pasażerskie, prawda? Grupa inżynierów z Wielkiej Brytanii pracuje nad tym, aby pomysł wszedł w życie już za kilka lat!

samolot rolls royce 1200.jpg
Elektryczny samolot Rolls-Royce'a bije rekord prędkości

The Aerospace Technology Institute to brytyjska firma zajmująca się rozwijaniem najnowszych technologii w lotnictwie. Do 2026 roku rząd Wielkiej Brytanii ma przeznaczyć niemal 4 miliardy funtów na badania, które pozwolą odmienić znany nam świat transportu lotniczego.

Inżynierowie proponują, aby wielkie maszyny zasilane były ciekłym wodorem, co znacząco zmniejszy emisję dwutlenku węgla. Projekt nazwano "Fly Zero".

Jak będzie wyglądał samolot przyszłości? Według koncepcji jego skrzydła mają mieć 54 metry rozpiętości, a pokład pomieści 279 pasażerów - to mniej więcej tyle, ile znany z lotów pasażerskich AirBus A340. Najwięcej pytań pojawia się w kontekście zasięgu - czy silniki spalające wodór będą mogły zagwarantować dalekie loty? Według inżynierów z Brytyjskiego Instytutu Technologii Kosmicznych, ich rozwiązania mają pozwolić na pokonanie dużych dystansów - futurystyczna maszyna umożliwi dotarcie z Londynu m.in. do San Francisco, Delhi czy Pekinu. 


A co wiemy o samej technologii? Przechowywanie ciekłego wodoru jest możliwe tylko w specjalnych warunkach. Zbiorniki mają zapewnić temperaturę sięgającą -250 stopni Celsjusza, co pozwoli silnikom na spalanie paliwa. Ważne jest także to, aby produkcja ciekłego wodoru odbywała się w sposób przyjazny dla środowiska. W innym wypadku taka inwestycja nie ma żadnego sensu. 


The Aerospace Technology Institute nie podaje więcej szczegółów dotyczących projektu. Wiadomo jednak, że na początku przyszłego roku zostaną zaprezentowane koncepcyjne modele aż trzech takich maszyn. Prawdopodobnie wtedy dowiemy się więcej o możliwościach, planie produkcji i finansach związanych z bezemisyjnym samolotem.

kw

CZYTAJ TAKŻE:

Źródło: autocar.co.uk, ati.org.uk