Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Radio kierowców
Piotr Błaszczyk 02.04.2022

Ostatni dzwonek na serwis roweru!

Choć kwiecień w tym roku przywitał nas prawdziwie zimową aurą, początek tego miesiąca to dobry czas na przygotowanie roweru do sezonu! Jeśli nie jesteście całorocznymi rowerzystami, a Wasz jednoślad przez zimę stał w piwnicy lub garażu, warto poświęcić mu kilka godzin, zanim wybierzecie się na pierwszą wycieczkę.

Zeltini 1200.jpg
Rower, kamper i łódź w jednym. Nowy pojazd dla aktywnych

Opony, hamulce, układ napędowy - na te elementy koniecznie należy zwrócić uwagę podczas wiosennego przeglądu. Na początek dobrze napompować koła i sprawdzić, czy nie ucieka z nich powietrze. Być może pod koniec poprzedniego sezonu zrobiła się jakaś mała dziurka w dętce - warto to zweryfikować i ewentualnie wymienić uszkodzoną gumę.

W następnej kolejności przyjrzyjcie się hamulcom. W końcu to od ich sprawnego działania w dużym stopniu zależy Wasze bezpieczeństwo.

- Jeśli rower posiada hamulce typu V-brake i przy hamowaniu słychać metaliczny dźwięk, to znaczy, że klocki hamulcowe nadają się do wymiany - tłumaczy Piotr Łuczyński z serwisu Travel Bike.

Posłuchaj
01:02 SERWIS 1.mp3 Od czego zacząć wiosenny przegląd? (Na Luzie/PRK) Od czego zacząć wiosenny przegląd? (Na Luzie/PRK)

Podobnie jest z hamulcami tarczowymi. Choć w tym przypadku metaliczny dźwięk może też świadczyć np. o złym wyprofilowaniu koła. O hamulce tarczowe warto zadbać, smarując tarczę specjalnym smarem.

Lepiej bez luzów!

Choć w życiu czasem warto wrzucić na luz (a w Polskim Radiu Kierowców Na Luzie jedziemy codziennie od 17:00), w rowerze nie można sobie na to pozwolić. Sprawdźcie, czy wszystkie śruby są dobrze dokręcone, a korba albo koła nie ruszają się na boki. Każde, nawet najmniejsze odstępstwo, grozi szybszym zużyciem niektórych elementów, których wymiana może być niekiedy bardzo kosztowna.

Na koniec należy zadbać o serce roweru. I tak jak sercem każdego auta jest silnik, tak w jednośladzie jest nim łańcuch! Po pierwsze: nie może on być skorodowany. Pojawiająca się na nim rdza grozi szybszym zużyciem i zerwaniem gdzieś w środku wycieczki. Po drugie: warto sprawdzić, czy łańcuch nie jest rozciągnięty.

- Można to zrobić za pomocą prostego miernika, a większość serwisów rowerowych oferuje takie sprawdzenie za darmo - mówi Piotr Łuczyński.

Jeśli łańcuch jest rozciągnięty, może przeskakiwać na kole zębatym i niszczyć układ napędowy. Wymiana kasety w najnowszych modelach to nieraz koszt nawet kilku tysięcy złotych...

Posłuchaj
01:19 SERWIS 2.mp3 Stan łańcucha i napędu (Na Luzie/PRK) Stan łańcucha i napędu (Na Luzie/PRK)

Jeśli po poprzednim sezonie nie czyściliście swojego roweru, najwyższy czas to zrobić. Aby doprowadzić łańcuch do porządku, warto użyć benzyny ekstrakcyjnej albo specjalnych biodegradowalnych mieszanek. Potem nasmarować preparatami przeznaczonymi do tego celu, np. z dodatkiem silikonu. Co ważne, łańcuch po nasmarowaniu należy wytrzeć! Dlaczego? W przeciwnym razie wszelki kurz, brud i piach z ulicy będą się do niego łatwo przyczepiać.

Posłuchaj
01:07 SERWIS 3.mp3 Dwie zasady czyszczenia napędu (Na Luzie/PRK) Dwie zasady czyszczenia napędu (Na Luzie/PRK)

Na koniec warto umyć cały rower, żeby ładnie prezentował się podczas wycieczek za miasto.

Jeśli to wszystko wydaje się Wam dość skomplikowane, możecie oddać sprzęt do serwisu. Podstawowy przegląd jednośladu, czyli sprawdzenie stanu ogumienia, hamulców i regulacja przerzutek to koszt stu-kilkudziesięciu złotych. Kolejki nie są jeszcze długie.

Posłuchaj
01:07 SERWIS 4.mp3 Przeglądy w serwisie (Na Luzie/PRK) Przeglądy w serwisie (Na Luzie/PRK)

Kilka godzin poświęcone na pozimowy przegląd powinno zaprocentować spokojnym sezonem bez żadnych nieprzewidzianych usterek. Wtedy pozostaje tylko czerpać czystą przyjemność z jazdy sprawnym i bezpiecznym rowerem!


P. Michalski

CZYTAJ TAKŻE: