"Stabat Mater" Vivaldiego? Tylko z Sarą Mingardo!

Ostatnia aktualizacja: 20.04.2014 16:00
Najlepsze nagranie słynnej kompozycji Rudego Księdza zawdzięczamy właśnie tej kontralcistce oraz zespołowi Concerto Italiano. Tak orzekł Płytowy Trybunał Dwójki.
Audio
  • "Stabat Mater" Vivaldiego? Tylko z Sarą Mingardo! (Kto słucha, nie błądzi/Dwójka)
Płytowy Trybunał Dwójki słucha nagrań Stabat Mater Antonia Vivaldiego
Płytowy Trybunał Dwójki słucha nagrań "Stabat Mater" Antonia VivaldiegoFoto: Grzegorz Śledź/PR2

Jury w składzie: Dorota Kozińska, Magdalena Łoś i Artur Stefanowicz wybrało poniższą płytę:

Sara Mingardo (kontralt), Concerto Italiano, dyr. Rinaldo Alessandrini (Rzym 1999, CD Opus 111/Naive 2002)

Ponadto a audycji "Kto słucha, nie błądzi" prezentowaliśmy następujące nagrania:

James Bowman (kontratenor), The Academy Of Ancient Music, dyr. Christopher Hogwood (LP L'Oiseau-Lyre 1976/CD Decca “Virtuoso” 2012)

Andreas Scholl (kontratenor), Ensemble 415, dyr. Chiara Banchini (CD Harmonia Mundi 1996)
Michael Chance (kontratenor), The English Concert, dyr. Trevor Pinnock (CD Archiv 1997/“The Art of Countertenor – Michael Chance”, 2 CD Archiv/DG)
David Daniels (kontratenor), Europa Galante, dyr. Fabio Biondi (CD Virgin Classics 2001)
Carlos Mena (kontratenor), Ricercar Consort, dyr. Philippe Pierlot (CD Mirare 2004)

Marie-Nicole Lemieux (kontralt), Ensemble Matheus, dyr. Jean-Christophe Spinosi (CD Naïve 2007)

***

Antonio Vivaldi skomponował "Stabat Mater" na alt, smyczki i basso continuo RV 621 w 1712 roku. Zamówienie nadeszło z Bresci – rodzinnego miasta ojca, Giovanniego Battisty. Jest to najwcześniej datowana religijna kompozycja Vivaldiego. Wykonano ją 18 marca 1712 roku w Święto Matki Boskiej Bolesnej w kościele filipinów Santa Maria della Pace w Bresci.
Vivaldi nie opracował tekstu całej sekwencji, ale jedynie jej pierwszych dziesięć zwrotek. Utwór wykonywano podczas nieszporów i traktowano raczej jak hymn. Pod względem muzycznym opracowanie trzech pierwszych części powtarza się w częściach od czwartej do szóstej.

bch/mm

James Bowman (kontratenor), The Academy Of Ancient Music, dyr. Christopher Hogwood (LP L'Oiseau-Lyre 1976/CD Decca “Virtuoso” 2012)

Andreas Scholl (kontratenor), Ensemble 415, dyr. Chiara Banchini (CD Harmonia Mundi 1996)

Michael Chance (kontratenor), The English Concert, dyr. Trevor Pinnock (CD Archiv 1997/“The Art of Countertenor – Michael Chance”, 2 CD Archiv/DG)

David Daniels (kontratenor), Europa Galante, dyr. Fabio Biondi (CD Virgin Classics 2001)

Carlos Mena (kontratenor), Ricercar Consort, dyr. Philippe Pierlot (CD Mirare 2004)

Marie-Nicole Lemieux (kontralt), Ensemble Matheus, dyr. Jean-Christophe Spinosi (CD Naïve 2007)

Zobacz więcej na temat: Antonio Vivaldi
Czytaj także

Oto najlepsze "Święto wiosny"!

Ostatnia aktualizacja: 25.05.2013 20:29
Pomimo tego, że premiera najbardziej znanego baletu Igora Strawińskiego została bardzo źle przyjęta przez publiczność, dziś - po stu latach od pierwszego wystawienia - jest on uznawany za jeden z najważniejszych utworów XX wieku. W "Płytowym Trybunale Dwójki" wybraliśmy najlepszą interpretację "Święta wiosny".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Trybunał wybrał najlepszego Brittena

Ostatnia aktualizacja: 07.06.2013 20:08
- Muzyka Brittena nie jest łatwa, jej piękno jest pięknem do którego trzeba się wspinać na paluszki - mówił w Dwójce Piotr Kamiński, jeden z członków jury Płytowego Trybunału Dwójki, który tym razem oceniał wykonania opery "Billy Budd".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Missa solemnis w interpretacji Gardinera zwycięża Trybunał!

Ostatnia aktualizacja: 05.04.2014 11:25
W przededniu inauguracji 18. Festiwalu Wielkanocnego Ludwiga van Beethovena w sobotniej "Filharmonii Dwójki" słuchamy najlepszego wykonania "Mszy uroczystej" op. 123 patrona festiwalu.
rozwiń zwiń