"Gloria", która zaskoczyła Trybunał

Ostatnia aktualizacja: 03.02.2013 17:00
W "Płytowym Trybunale Dwójki" na okoliczność 50. rocznicy śmierci Francisa Poulenca przesłuchiwaliśmy nagrania sztandarowego utworu francuskiego kompozytora.
Audio
  • Finałowy werdykt w sprawie nagrań "Glorii" Francisa Poulenca
Kacper Miklaszewski i Jacek Hawryluk
Kacper Miklaszewski i Jacek HawrylukFoto: Grzegorz Śledź

"Gloria” to przedostania kompozycja religijna francuskiego twórcy, nad którą pracował od maja do września 1959 roku. Utwór – przeznaczony na sopran solo, chór mieszany i orkiestrę – został zamówiony przez Fundację Sergiusza Kusewickiego. Premierą w Bostonie, 20 stycznia 1961 roku, dyrygował Charles Münch. Partię solową śpiewała Adele Addison. Choć warto pamiętać, że kompozytor pisząc „Glorię” myślał o innym głosie – o włoskiej śpiewaczce Rosannie Carteri, która wzięła udział w paryskiej premierze, 14 lutego, zaledwie miesiąc po światowym prawykonaniu. W Paryżu grała Orchestre National de l’Office de la Radio Television Française pod dyrekcją Georges Prêtre’a. Ci sami artyści zaraz później, po raz pierwszy, nagrali utwór dla EMI.

Prawykonanie w Ameryce odniosło sukces, choć pierwsze próby nic takiego nie zapowiadały. Poulenc w liście do Pierre’a Bernaca pisał z Bostonu tak: "Jeśli chodzi o Glorię, to gdybym tu nie przyjechał, słuchano by bardzo zabawnej muzyki. Drogi, kochany Charles (to o dyrygencie – przyp. jh) nic z tego nie zrozumiał…. Jego tempa były błędne – oczywiście wszystko za szybko… Mówię Ci, chciałem wziąć nogi za pas i uciekać”.

Ale już po premierze był zachwycony: i dyrygentem, i Adelą Addison, i  - nieskromnie - samym utworem. "Gloria to z pewnością jedna z najlepszych moich kompozycji. Orkiestra jest fantastyczna. Odzyskałem wiarę w siebie, czego mi ostatnio brakowało” – pisał z Ameryki.

Jury w składzie: Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Wojciech Michniewski uznało, że najlepiej utwór Francisa Poulenca spośród przesłuchiwanych nagrań wykonali :

Kathleen Battle – sopran, Tanglewood Festival Chorus, Boston Symphony Orchestra, dyr. Seiji Ozawa (DG 1989)

*** 

Ponadto w audycji słuchaliśmy:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Rosanna Carteri – sopran, Choeur & Orchestre National de l’Office de la Radio Television Française, dyr. Georges Prêtre (LP EMI 1961/EMI Classics 2012 “Poulenc – dzieła wszystkie”, 20 CD)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Judith Blegen – sopran, Westminster Choir, New York Philharmonic, dyr. Leonard Bernstein

(LP CBS Records 1977/CD CBS “Masterworks” 1988)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Janice Watson – sopran, BBC Singers, BBC Philharmonic, dyr. Yan Pascal Tortelier (Chandos 1995)

 

Luba Orgonásová – sopran, Chór Radia Holendereskiego, Royal Concertgebouw Orchestra, dyr. Mariss Jansons (live Amsterdam grudzień 2005, RCO Live 2006)   

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Susan Gritton – sopran, Polyphony, The Choir of Trinity Collage (Cambridge), Britten Sinfonia, dyr. Stephen Layton (CD Hyperion 2008)

 

Plan słuchania:

I runda

Gloria (I część)

II runda

Laudamus te (II część)

III runda

Domine Deus (III cześć)

Finał

Domine Deus, Agnus Dei (V część)

Do usłyszenia

Jacek.Hawryluk@polskieradio.pl

 

Najbliższe audycje:

sobota, 16 lutego 2013 r., godz. 17.00 – Juliusz Zarębski Kwintet fortepianowy g-moll op. 34 sędziowie: Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski, Karol Radziwonowicz

sobota, 2 marca 2013 r., godz. 17.00 – Edward Elgar Koncert wiolonczelowy e-moll op. 85 sędziowie: Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski, Michał Pepol

Kathleen Battle – sopran, Tanglewood Festival Chorus, Boston Symphony Orchestra, dyr. Seiji Ozawa (DG 1989)

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Rosanna Carteri – sopran, Choeur & Orchestre National de l’Office de la Radio Television Française, dyr. Georges Prêtre (LP EMI 1961/EMI Classics 2012 “Poulenc – dzieła wszystkie”, 20 CD)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Judith Blegen – sopran, Westminster Choir, New York Philharmonic, dyr. Leonard Bernstein

(LP CBS Records 1977/CD CBS “Masterworks” 1988)

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Janice Watson – sopran, BBC Singers, BBC Philharmonic, dyr. Yan Pascal Tortelier (Chandos 1995)

 

 

Luba Orgonásová – sopran, Chór Radia Holendereskiego, Royal Concertgebouw Orchestra, dyr. Mariss Jansons (live Amsterdam grudzień 2005, RCO Live 2006)   

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Susan Gritton – sopran, Polyphony, The Choir of Trinity Collage (Cambridge), Britten Sinfonia, dyr. Stephen Layton (CD Hyperion 2008)

 

 

 

 

Czytaj także

Najlepsza "Sprzedana narzeczona" wybrana

Ostatnia aktualizacja: 30.11.2012 19:51
Sędziowie Płytowego Trybunału Dwójki wybrali najciekawszą wersję komicznej opery Bedřicha Smetany Poznaj zwycięskie wykonanie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Niedokończona" w Trybunale - poznaj werdykt!

Ostatnia aktualizacja: 17.12.2012 10:41
W ostatnim Płytowym Trybunale Dwójki słuchaliśmy VII Symfonii h-moll "Niedokończonej" D 759 Franciszka Schuberta, napisanej w 1822 roku, ale wykonanej po raz pierwszy dopiero w roku 1865.
rozwiń zwiń