ZOBACZ WIDEO:
Mistrz klawesynu, wybitny interpretator dzieł Bacha, klawesynistów francuskich, ale nie tylko, obdarzony unikatową wrażliwością na brzmienie i czas, entuzjasta dawnych instrumentów, dyrygent i pedagog. Gościem audycji Cafe "Muza" był Władysław Kłosiewicz.
45:00 Dwójka cafe muza 8.09.2024.mp3 Władysław Kłosiewicz - mistrz klawesynu, który złapał za skalpel (Cafe "Muza"/Dwójka)
"Dzięki naszej współpracy powstało mnóstwo pięknych fraz"
Artysta ma na swoim koncie ogrom nagrań, z których duża część powstała we współpracy z Lechem Dudzikiem, wybitnym realizatorem dźwięku z Polskiego Radia.
- Początek naszej współpracy to połowa lat 80. Było to w Filharmonii Bydgoskiej, gdzie pojawiły się wówczas pierwsze w Polsce klawesyny typu historycznego. Potem ta współpraca bardzo ładnie nam się przez wiele lat układała. Dzięki temu powstało mnóstwo pięknych fraz, które być może nie udałyby się, gdyby Leszka nie było po drugiej stronie - podkreślał Władysław Kłosiewicz.
Czytaj także:
Takt i wyczucie
Ceniony klawesynista zdradził, za co najbardziej ceni Lecha Dudzika. - Ma on zupełnie fenomenalną cechę, która polega na tym, że nawet jak słyszy, że artyście nic nie wychodzi, to z kamiennym spokojem i uśmiechem na twarzy potrafi to tak dać do zrozumienia, że nikt się nie czuje dotknięty - wyznał.
Interpretator muzyki dawnej
Władysław Kłosiewicz to absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej i Accademia Musicale Chigiana w Sienie. Ostatni uczeń Ruggero Gerlina (1899-1983), asystenta i najbliższego współpracownika Wandy Landowskiej. Zwycięzca międzynarodowych konkursów klawesynowych w Paryżu (1981), Paryż-Dijon (1983) oraz ARD w Monachium (1984). Występuje w wielu krajach, uczestnicząc w najważniejszych festiwalach i współpracując z najwybitniejszymi solistami i dyrygentami specjalizującymi się w wykonawstwie muzyki XVII i XVIII wieku. Od 1993 roku prowadzi orkiestrę barokową Musicae Antiquae Collegium Varsoviense Warszawskiej Opery Kameralnej, a od 2004 roku kieruje własnym międzynarodowym zespołem specjalizującym się w wykonawstwie muzyki dawnej Narol Baroque.
Jako dyrygent jest autorem opracowania i kierownikiem artystycznym pierwszej polskiej realizacji wszystkich dzieł scenicznych Claudia Monteverdiego, a także jego nieszporów Vespro della Beata Vergine, oper Rinaldo, Imeneo i Juliusz Cezar Georga Friedricha Haendla, jak również wielu innych dzieł operowych epoki baroku (w tym pierwszej w historii opery – Euridice Jacopo Periego z 1600 roku). W jego dorobku fonograficznym znajdują się m.in.: wszystkie utwory klawesynowe Louisa Couperina i Jeana-Philippe'a Rameau, partity i Wariacje Goldbergowskie Jana Sebastiana Bacha (Fryderyk 2000), utwory Johanna Jakoba Frobergera, sonaty Domenica Scarlattiego oraz największe wydanie polskiej fonografii: komplet utworów François Couperina (13 CD, Fryderyk 2014).
W latach 1987-2004 profesor zwyczajny klawesynu i interpretacji muzyki barokowej w Universitaet fuer Musik und darstellende Kunst w Grazu w Austrii; od 1981 roku prowadzi również wykłady na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Był jurorem międzynarodowych konkursów klawesynowych. Założyciel i Prezes Zarządu Fundacji Pro Academia Narolense, która w Konkursie na Najlepszą Inicjatywę Obywatelską PRO PUBLICO BONO została wyróżniona Pierwszą Nagrodą w kategorii inicjatyw na rzecz polskiej kultury i dziedzictwa narodowego.
[źródło: Teatr Wielki - Opera Narodowa]
***
Tytuł audycji: Cafe "Muza"
Prowadziła: Klaudia Baranowska
Gość: Władysław Kłosiewicz (klawesynista, dyrygent, pedagog)
Data emisji: 8.09.2024
Godz. emisji: 12.00
pg