Władysław Kłosiewicz - mistrz klawesynu, który złapał za skalpel [WIDEO]

Ostatnia aktualizacja: 08.09.2024 16:10
- W czasie pandemii, będąc zmuszonym sporo czasu spędzać w domu, postanowiłem nauczyć się czegoś nowego. Zająłem się trochę pracą przy jednym ze swoich instrumentów, który postanowiłem wyposażyć w plektrony sporządzone z ptasich piór, tak jak to kiedyś robiono. Do ich strugania używam skalpela - mówił w Dwójce Władysław Kłosiewicz, ceniony klawesynista. 
Władysław Kłosiewicz to zwycięzca międzynarodowych konkursów klawesynowych w Paryżu (1981), Paryż-Dijon (1983) oraz ARD w Monachium (1984)
Władysław Kłosiewicz to zwycięzca międzynarodowych konkursów klawesynowych w Paryżu (1981), Paryż-Dijon (1983) oraz ARD w Monachium (1984)Foto: Cezary Piwowarski/PR

ZOBACZ WIDEO:

Mistrz klawesynu, wybitny interpretator dzieł Bacha, klawesynistów francuskich, ale nie tylko, obdarzony unikatową wrażliwością na brzmienie i czas, entuzjasta dawnych instrumentów, dyrygent i pedagog. Gościem audycji Cafe "Muza" był Władysław Kłosiewicz.

Posłuchaj
45:00 Dwójka cafe muza 8.09.2024.mp3 Władysław Kłosiewicz - mistrz klawesynu, który złapał za skalpel (Cafe "Muza"/Dwójka) 

"Dzięki naszej współpracy powstało mnóstwo pięknych fraz"

Artysta ma na swoim koncie ogrom nagrań, z których duża część powstała we współpracy z Lechem Dudzikiem, wybitnym realizatorem dźwięku z Polskiego Radia.

- Początek naszej współpracy to połowa lat 80. Było to w Filharmonii Bydgoskiej, gdzie pojawiły się wówczas pierwsze w Polsce klawesyny typu historycznego. Potem ta współpraca bardzo ładnie nam się przez wiele lat układała. Dzięki temu powstało mnóstwo pięknych fraz, które być może nie udałyby się, gdyby Leszka nie było po drugiej stronie - podkreślał Władysław Kłosiewicz.

Czytaj także:

Takt i wyczucie

Ceniony klawesynista zdradził, za co najbardziej ceni Lecha Dudzika. - Ma on zupełnie fenomenalną cechę, która polega na tym, że nawet jak słyszy, że artyście nic nie wychodzi, to z kamiennym spokojem i uśmiechem na twarzy potrafi to tak dać do zrozumienia, że nikt się nie czuje dotknięty - wyznał.

Interpretator muzyki dawnej

Władysław Kłosiewicz to absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej i Accademia Musicale Chigiana w Sienie. Ostatni uczeń Ruggero Gerlina (1899-1983), asystenta i najbliższego współpracownika Wandy Landowskiej. Zwycięzca międzynarodowych konkursów klawesynowych w Paryżu (1981), Paryż-Dijon (1983) oraz ARD w Monachium (1984). Występuje w wielu krajach, uczestnicząc w najważniejszych festiwalach i współpracując z najwybitniejszymi solistami i dyrygentami specjalizującymi się w wykonawstwie muzyki XVII i XVIII wieku. Od 1993 roku prowadzi orkiestrę barokową Musicae Antiquae Collegium Varsoviense Warszawskiej Opery Kameralnej, a od 2004 roku kieruje własnym międzynarodowym zespołem specjalizującym się w wykonawstwie muzyki dawnej Narol Baroque.

Jako dyrygent jest autorem opracowania i kierownikiem artystycznym pierwszej polskiej realizacji wszystkich dzieł scenicznych Claudia Monteverdiego, a także jego nieszporów Vespro della Beata Vergine, oper Rinaldo, Imeneo i Juliusz Cezar Georga Friedricha Haendla, jak również wielu innych dzieł operowych epoki baroku (w tym pierwszej w historii opery – Euridice Jacopo Periego z 1600 roku). W jego dorobku fonograficznym znajdują się m.in.: wszystkie utwory klawesynowe Louisa Couperina i Jeana-Philippe'a Rameau, partity i Wariacje Goldbergowskie Jana Sebastiana Bacha (Fryderyk 2000), utwory Johanna Jakoba Frobergera, sonaty Domenica Scarlattiego oraz największe wydanie polskiej fonografii: komplet utworów François Couperina (13 CD, Fryderyk 2014).

W latach 1987-2004 profesor zwyczajny klawesynu i interpretacji muzyki barokowej w Universitaet fuer Musik und darstellende Kunst w Grazu w Austrii; od 1981 roku prowadzi również wykłady na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Był jurorem międzynarodowych konkursów klawesynowych. Założyciel i Prezes Zarządu Fundacji Pro Academia Narolense, która w Konkursie na Najlepszą Inicjatywę Obywatelską PRO PUBLICO BONO została wyróżniona Pierwszą Nagrodą w kategorii inicjatyw na rzecz polskiej kultury i dziedzictwa narodowego.

[źródło: Teatr Wielki - Opera Narodowa]

***

Tytuł audycji: Cafe "Muza"

Prowadziła: Klaudia Baranowska

Gość: Władysław Kłosiewicz (klawesynista, dyrygent, pedagog)

Data emisji: 8.09.2024

Godz. emisji: 12.00

pg

Czytaj także

Marek Toporowski: pomysłów na nowe nagrania mam sporo [ZOBACZ WIDEO]

Ostatnia aktualizacja: 07.04.2024 13:01
- Nie miałem nawet czasu zorganizować przyjęcia urodzinowego, odbędzie się ono z pewnym opóźnieniem. Mam nadzieję, że ten jubileusz mnie zmobilizuje. Mam jeszcze kilka lat na to, aby dokonać wielu ciekawych nagrań. Pomysłów w każdym razie mam sporo - mówił w Dwójce Marek Toporowski, najwybitniejszy polski klawesynista, który tuż przed Wielkanocą obchodził okrągłe urodziny.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Ewa Mrowca - spiritus movens nurtu odwołującego się do dawnej praktyki wykonawczej

Ostatnia aktualizacja: 21.04.2024 14:00
– Lubię grać, i to jest chyba zawsze takim motywem przewodnim. Myślę, że chęć grania, chęć poszukiwania również tego, jak powinna brzmieć muzyka, powoduje to, że cały czas gdzieś się ruszamy, przemieszczamy, jesteśmy w różnych sytuacjach – mówiła w Dwójce Ewa Mrowca, ceniona klawesynistka oraz pedagog.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Maciej Skrzeczkowski - tryumfator Musica Antiqua w Brugii. "Motywacją był brak życia koncertowego"

Ostatnia aktualizacja: 04.08.2024 16:44
Gościem Magdaleny Łoś w audycji "Cafe Muza" był zwycięzca ubiegłorocznego konkursu w Brugii, pianista i klawesynista - Maciej Skrzeczkowski. Muzyk opowiedział m.in. o swoim zwycięstwie w konkursie. Przyznał, że odkąd zaczął uczyć się gry na klawesynie, udział w tym konkursie był jego marzeniem.
rozwiń zwiń