Anton Bruckner - narodziny giganta

Ostatnia aktualizacja: 06.01.2025 15:00
Gdy spoglądamy na dziewięć numerowanych i dwie anulowane Symfonie Antona Brucknera - określenia "gigant" i "gigantyczne" nasuwają się same. Wydaje się, że nie ma lepszego bohatera cyklu Giganci niż właśnie on. Ale wielkości i znaczenia kompozytora nie mierzy się stoperem. Symfonii nie wykonuje się dlatego, że są dłuższe od dokonań konkurencji, a ich partytury - bardziej skomplikowane.  
Popiersie Antona Brucknera w Wiedniu.
Popiersie Antona Brucknera w Wiedniu.Foto: Shutterstock

Posłuchaj
59:17 2025_01_05 Giganci.mp3 Anton Bruckner - narodziny giganta (Giganci/ Dwójka)

 

Dlaczego, tak naprawdę, warto i trzeba grać Bruckenra? Dlaczego warto słuchać jego muzyki i gdzie kryje się prawdziwe źródło jej wielkości? To pytania, na które staram się znaleźć przekonujące i potwierdzające odpowiedzi w ciągu najbliższych ośmiu spotkań w tym właśnie cyklu.

W odcinku pierwszym, "Narodziny giganta", opowiadam o początkach muzycznej drogi Brucknera, jego młodości i wczesnych kompozycjach, a wykonanie napisanego w 1849 roku Requiem d-moll opatrzy swoim komentarzem dyrygujący w tym nagraniu zespołami RIAS Kammerchor i Akademie für Alte Musik Berlin - Łukasz Borowicz.

Andrzej Sułek


***

Tytuł audycji: Giganci – sylwetki i dzieła wielkich twórców

Prowadzenie: Andrzej Sułek

Data emisji: 5.1.2024

Godzina emisji: 14.00

zch

Czytaj także

Giacomo Puccini – Turandot

Ostatnia aktualizacja: 23.12.2024 14:59
"Tutaj kończy się dzieło, niedokończone przez Mistrza na skutek jego śmierci" – to słowa, które dyrygent Arturo Toscanini wypowiedział do publiczności mediolańskiej La Scali 25 kwietnia 1926 roku, podczas prapremiery Turandot Giacoma Pucciniego. Opera w wersji dokończonej przez Franca Alfano została wystawiona następnego dnia. Na przedostatni odcinek audycji poświęconej włoskiemu Gigantowi zapraszają Agata Kwiecińska i Adam Banaszak.
rozwiń zwiń