Pomysł wydaje się karkołomny, nie tylko pod względem technicznym, ale także literackim. Jednak nowoczesna technologia pozwala przełamać ograniczenia, a i wybór sztuki ma swoje głębokie uzasadnienie. Będziemy mogli się o tym przekonać dokładnie za dwa tygodnie, 24 lutego.
15:34 TROJKA PR3 Tu Mysliwiecka 357 2025_02_10 13-37-30.mp3 Adam Wojtyszko, dyrektor Teatru PR o słuchowisku "Oni" Witkacego na żywo z Teatru Studio (Tu Myśliwiecka3/5/7/Trójka)
Przecieranie nowych szlaków teatralnych
I właśnie o ogólne założenia - techniczne i artystyczne - swojego gościa na początku pyta Michał Nogaś.
- Szykujemy przedsięwzięcie do pewnego stopnia przecierające nowe szlaki: chcemy zrobić słuchowisko w teatrze, z publicznością, emitowane na żywo na antenie radiowej. Czyli będzie można przyjść do warszawskiego Teatru Studio i tam słuchać i oglądać, albo słuchać na żywo na antenie Dwójki - mówi Adam Wojtyszko, dyrektor Teatru Polskiego Radia. A dlaczego właśnie Witkacy? - Jest 140. rocznica urodzin Witkacego, a Teatr Studio jest imienia Witkacego. Postanowiliśmy połączyć myślenie naszych dwóch instytucji - dodaje.
Przeczytaj także
Witkacy bardzo mało się starzeje
Wybór tej właśnie sztuki z bogatego przecież teatralnego dorobku Witkacego nie jest przypadkowy.
- "Oni" przyszli z nieoczywistego kierunku. Sam dramat jest rodzajem diagnozy zagrożenia, jest pewnym manifestem niepokojów dotyczących sztuki, które, pomimo, że minęło tak wiele lat, są w nowej formie aktualne. To znaczy pewien lęk przed automatyzacją, niepokój przed tym, że może obowiązywać powszechna i permanentna kontrola: nieważne, czy to jest ona polityczna, czy technologiczna… - tłumaczy Trójkowy gość. - Wszyscy teraz patrzymy w stronę sztucznej inteligencji z pewnym strachem. Ale to nie tylko to: również na poziomie społecznym, psychologicznym jest tam zaklętych tyle dużo ciekawych mechanizmów i analizy kondycji sztuki, że reżyser Tadeusz Kabicz, ma na czym żeglować - przekonuje.
- I to jest właśnie fenomen Witkacego, bo on się bardzo mało starzeje. Tam jest znacznie więcej warstw, niż się czyta za pierwszym, drugim i siódmym razem. Tzn., to zaklęcie sensu w dziwnej formie ma szeroki zasięg rażenia - wskazuje.
Muzyka na żywo inkrustowana efektami
Tego typu przedsięwzięcie to, pomimo doświadczenia w realizacji słuchowisk Teatru Polskiego Radia na żywo duże wyzwanie. Dla aktorów, reżysera oraz całej, wcale niemałej, ekipy. Jak to będzie zorganizowane, jak to będzie wyglądać?
- Parokrotnie już robiliśmy rzeczy zbliżone, chociaż nie z takim rozmachem i intensywnością. Zwykle to wygląda w ten sposób, że aktorzy stoją przy mikrofonach, które zbierają dźwięk: mają wtedy pełną swobodę, jeśli chodzi o intonację. Jest mały zakres ruchu, ale mogą też organizmem wspomóc to, jak grają - opisuje realizację słuchowiska dyrektor Wojtyszko. - Jednocześnie prawdopodobnie uda się zaaranżować muzykę na żywo: kompozytor będzie wpleciony w inscenizację, będzie na scenie - zdradza.
- To będzie realizowane na żywo przez Andrzeja Brzoskę, naszego wybitnego reżysera dźwięku. I inkrustowane efektami na żywo: tym będą się zajmowały dwie osoby - dodaje.
Ponadto w audycji
- The Black Keys zapowiadają nową płytę, wydając singiel "The Night Before", który jest naszą piosenką dnia;
- 40 lat później, czyli jubileusz "Mental Cut", a zatem jedno z najważniejszych dokonań Maanamu w roli naszej wczesnopopołudniowej płyty tygodnia i z polecenia Bartka Chacińskiego;
- Michał Margański zajrzy do naszych podcastów i poleci to, co mu w duszy (i w nosie) gra;
- Mateusz Adamczyk o tym, jak języka używają osoby z osobowością psychopatyczną;
- Stanisław Łubieński zdradzi, jakie ptaki możemy podglądać (i podsłuchiwać) tej dość ciepłej (choć może nie dziś...) zimy;
- Barbara Kingsolver!, której "Biblia jadowitego drzewa" doczekała się właśnie wznowienia i której egzemplarze, w ramach subiektywnych poleceń prowadzącego, rozdamy;
- nowości i nie tylko z naszej listy przebojów;
- zaproszenia na spotkanie ze Szczepanem Twardochem w Studiu im. Agnieszki Osieckiej przy Myśliwieckiej 3/5/7.
***
Tytuł audycji: Tu Myśliwiecka 3/5/7
Prowadzi: Michał Nogaś
Data emisji: 10.02.2025
Godzina emisji: 13.37
pr