Głównym tematem XXI festiwalu "Pieśń Naszych Korzeni" były psalmy. W programie znalazły się m.in. psalmy tureckie, hebrajskie oraz opracowania psalmów w języku litewskim i ukraińskim. Dyrektor imprezy zwracał uwagę, że wiele z występów zostało przygotowanych specjalnie na potrzeby festiwalu. - My z definicji nie zamawiamy programów, a w każdym razie nie są to już istniejące programy, znane z płyt czy tras koncertowych. W związku z czym znakomita większość zespołów ma w Jarosławiu do wykonania pewne zadanie - opowiadał.
W tym roku zaproszeni artyści w swoich występach podejmowali zagadnienie stosunku człowieka do słowa. Tego mechanizmu dotyczyła prezentacja honorowego gościa imprezy Marcela Pérèsa. Wybitny francuski badacz muzyki dawnej opowiadał o kantylacji słowa. Temu tematowi poświęcił specjalne warsztaty.
- Zastosowanie praktyki wykonawczej Marcel Peresa może być szokujące na pierwszy rzut ucha, ale on podkreślał, że nie chodzi o imitowanie jego stylu śpiewaczego, ale o wywołanie pewnego fermentu, o poszukanie własnych odpowiedzi na temat śpiewu liturgicznego - tłumaczył Kaziński.
Wtórował mu Marcin Bornus-Szczyciński z zespołu Bornus Consort, który podkreślał kolosalny wkład Marcela Pérèsa w upowszechnienie poglądu o tym, iż forma gregoriańska zezwala na indywidualne prowadzenie frazy i stosowanie własnych ozdobników. - Przed nim, jako cywilizacja, celowaliśmy w jeden głos, żeby to wszystko było jednakowo równe. Tyle że jeśli to ma być aż tak identyczne, to po co angażować w chórze tyle osób, skoro ideał osiąga jeden śpiewak...
W audycji Justyny Piernik wysłuchaliśmy też relacji z warsztatów, a także fragment wykładu Marcela Pérèsa. O psalmach Wojciecha Bobowskiego opowiedział Władimir Iwanow z zespołu Sarband.