Jak Aleksander Gierymski niszczył obrazy

Ostatnia aktualizacja: 07.04.2014 14:00
– Aleksander Gierymski chciał osiągnąć ideał. Przez całe życie prowadził eksperymenty warsztatowe. Wielokrotnie przemalowując obrazy, doprowadzał niekiedy do ich zniszczenia – mówiła w Dwójce Ewa Micke-Broniarek, kurator wystawy prac malarza w Muzeum Narodowym w Warszawie.
Audio
  • Ewa Micke-Broniarek opowiada o życiu i twórczości Aleksandra Gierymskiego (Ćwiczenia z myślenia/Dwójka)
Fragment zrabowanego w czasie wojny z Muzeum Narodowego - a odzyskanego w 2011 r. - obrazu Aleksandra Gierymskiego Pomarańczarka
Fragment zrabowanego w czasie wojny z Muzeum Narodowego - a odzyskanego w 2011 r. - obrazu Aleksandra Gierymskiego "Pomarańczarka"Foto: Staszek99/Wikimedia/CC

– Założenie wystawy monograficznej Aleksandra Gierymskiego było bardzo proste – opowiadała Ewa Micke-Broniarek, historyk sztuki, autorka biografii zarówno Aleksandra Gierymskiego, jak i jego brata Maksymiliana. – Chcieliśmy pokazać możliwie kompletny zespół jego prac, przypomnieć informacje na temat życia i twórczości. Koncepcja ekspozycji wiązała się z pierwszą wystawą, która miała miejsce w 1938 roku i która otwierała działalność gmachu Muzeum Narodowego w Alejach Jerozolimskich w Warszawie. Dlatego pierwotnie terminem obecnej wystawy był rok 2012., w którym świętowaliśmy 150-lecie Muzeum Narodowego – dodała.

Terminy z różnych powodów się przesunęły, co jednak pozwoliło na zrealizowanie nowego pomysłu, którym było połączenie dwóch ekspozycji: warszawskiej oraz przygotowanej przez Muzeum Narodowe w Krakowie, gdzie od 25 kwietnia pokazywana będzie twórczość Maksymiliana Gierymskiego. – Dzięki projektowi "Bracia Gierymscy" daliśmy publiczności niepowtarzalną okazję zobaczenia i porównania niemal w tym samym czasie malarstwa tych artystów – powiedziała Ewa Micke-Broniarek. Obie wystawy potrwają do 10 sierpnia.

Aleksander, młodszy z braci Gierymskich, nigdy nie osiągnął takiego uznania i takiej sławy, jak Maksymilian. Obaj byli jednak w Polsce dość słabi znani i niedostatecznie doceniani. – Nasze społeczeństwo nie było wówczas przygotowane w pełni do odbioru tego typu sztuki – mówił gość audycji. – Wciąż dominowały wielkie kompozycje patriotyczne Matejki, ceniono obrazy akademickie o charakterze salonowym, przedstawiające piękne kobiety, sceny, anegdoty, narracje, opisy. Tego wszystkiego nie było w twórczości braci Gierymskich – zauważyła.

Zapraszamy do wysłuchania audycji "Ćwiczenia z myślenia" prowadzonej przez Hannę Marię Gizę.

mc/mm

Czytaj także

Tysiąc i jedna noc to za mało. Legenda "Rękopisu znalezionego w Saragossie"

Ostatnia aktualizacja: 17.03.2014 13:00
Według jednego z literackich podań Jan Potocki zaczął tworzyć swoją słynną powieść szkatułkową, by zapewnić rozrywkę chorej żonie. Anna Wasilewska w Dwójce powiedziała jednak, że jedyne pewne informacje o genezie "Rękopisu..." znajdziemy w jego... rękopisie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Bracia Gierymscy na linii Kraków-Warszawa

Ostatnia aktualizacja: 17.03.2014 14:31
W "Poranku Dwójki" mówiliśmy na temat wystawy Aleksandra Gierymskiego w Muzeum Narodowym w Warszawie, które wspólnie z Muzeum Narodowym w Krakowie realizuje projekt "Bracia Gierymscy".
rozwiń zwiń