Wspaki - czyli powrót do źródeł lutnictwa

Ostatnia aktualizacja: 11.02.2012 20:00
- Są ładne przedmioty, które wydają nieciekawe dźwięki, ale nie ma ciekawych dźwięków wydawanych przez nieładne przedmioty. Forma ma znaczenie – mówi Andrzej Król, twórca "wspaków".
Audio

- Wspaki to powrót do tradycji, do początków. W dawnych czasach, gdy muzykowano na dworach siła dźwięku nie była aż tak ważna i wtedy sobie pozwalano na robienie różnych instrumentów takich jak viola da gamba czy lira korbowa – mówił w Dwójce Andrzej Król. - Ja wracam do tamtych czasów i jakby wcielam się w rolę tamtego twórcy instrumentów. Ważne jest poszukiwanie w sposób nieskrępowany. Także nieskrępowany rzemiosłem. Przy szacunku dla rzemiosła – jest to powielanie wzorów. Twórca instrumentów musi poszukiwać warunków niezbędnych, żeby dźwięk mógł powstać. Chodzi tu, ogólnie, o równowagę napięć w instrumencie.

Wspaki mają pozornie różne formy, ale mają podobną zasadę konstrukcyjną: przód i tył są odwrócone względem siebie o 180 stopni. Stwarza to dodatkową symetrię, wpływającą na dźwięk: są obecne symetrie lewo-prawo i góra-dół.

Początki wspaków biorą się z rzeźb zrtysty, w których poszukiwał on równowagi napięć zarówno w sensie dosłownym (napięcia materiałów użytych do stworzenia dzieła), jak i formalnym i metaforycznym. Wstawienie struny do jednej z rzeźb i przypadkowe wydobycie dźwięku zrodziło fascynację i było początkiem wieloletnich eksperymentów lutniczych.

Wspaki powstają od 2001 roku. Drewno lutnicze, którego używał Andrzej Król na początku, otrzymał "w spadku" po współpracy w latach 1985-90 z Jeanem Weinfeldem (1905-1991), twórcą FONIC (Nowe Formy Instrumentów Strunowych).

Od początku powstawania Wspaków wspierała je we Francji Agnes Vesterman i jej stowarzyszenie CIRCE, w Polsce zainteresowała się nimi w r. 2004 Maria Pomianowska. W 2006 r. powstał spektakl opowiadający historię Wspaków z oryginalną muzyką Ryszarda Bednarczuka i Jeana Poinsignona, przy udziale muzyków: Agnes Vesterman, Deboray Walker, Macieja Skowrońskiego oraz aktorów: Dariusza Jakubowskiego i Vincenta Vedovelliego oraz Stanisława Bokowego.

W jaki sposób powstają wspaki – mogą się Państwo przekonać, słuchając audycji Aleksandry Łapkiewicz.

 


Zobacz więcej na temat: Agnes Francja POLSKA
Czytaj także

Jak to robią Szwedzi

Ostatnia aktualizacja: 30.05.2011 15:48
Maria Pomianowska przyglądała się, jak wygląda edukacja w zakresie World Music w Skandynawii.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Rafał Blechacz i jego wizja Szymanowskiego

Ostatnia aktualizacja: 07.02.2012 16:00
Nowa płyta Rafała Blechacza zawiera utwory Debussy'ego i Szymanowskiego. O tym nagraniu w Dwójce dyskutowali Kacper Miklaszewski i Andrzej Sułek.
rozwiń zwiń