Robert Bondara: Chciałem być demiurgiem

Ostatnia aktualizacja: 03.07.2012 16:00
- Od początku pracy zawodowej czułem, że chciałbym być osobą kształtującą przestrzeń sceniczną, ale dopiero po kilku latach pracy odważyłem się zrobić swoje pierwsze choreografie - mówił w Dwójce znakomity choreograf i tancerz Polskiego Baletu Narodowego.
Audio
Robert Bondara
Robert BondaraFoto: PAP/Tytus Żmijewski

Robert Bondara jest choreografem, znanym z takich dokonań jak spektakle "Zniewolony umysł" według MIłosza czy "Persona". Jest także koryfejem Polskiego Baltu Narodowego. Co właściwie znaczy ten termin?

- Koryfej – nomenklatura przyjęta w teatrach operowych, określająca zaszeregowanie tancerzy - wyjaśnia gość Dwójki. - W dużych zespołach, takich jak Polski Balet Narodowy, których technika bazuje na technice tańca klasycznego, przyjmuje się zaszeregowanie: corps de ballet, koryfeje, soliści i pierwsi soliści. Im wyżej w tej drabince, tym więcej solowych rzeczy się tańczy w tego typu teatrach.

W dokonaniach choreograficznych Bondary widać skłonnośc do muzyki XX wiku: Lutosławskiego, Kilara, Szymańskiego, Paerta. Muzyka jest ważnym elementem spektaklu, często to od niej zaczyna się pomysł na przedstawienie. Jeszcze istotniejszą rolę gra scenografia.

- Przestrzeń w spektaklu jest bardzo istotna, niemalże równorzędna z ruchem, bo będzie określała ruch. Praca ze scenografem jest bardzo istotna. Wiedząc, w jakiej przestrzeni się poruszam, wiem, jakiego rodzaju choreografię powinienem stworzyć. Staram się powiązać scenografię z ruchem, zbudować działania tancerzy, które obejmowałyby elementy dekoracji.

Robert Bondara obserwuje to, co się dzieje na świecie, ale stara się utrzymać własny styl. Jak przyznaje, najwięcej nauczył się w Warszawie, pracując z Jiřim Kilianem i Krzysztofem Pastorem.

- Moja twórczość dotyka problemu człowieka jako jednostki. Nie chciałbym zmuszac tancerzy do robienia tego, co im każę. Pomimo pewnych ram tematycznych staram się wykorzystać ich osobwość, żeby wyciągnąć z nich indywidualne rzeczy, które zbudują atmosferę spektaklu. Żeby tancerz nie tyl tańczył, ile był w roli. To bardziej prawdziwe i interesujące dla widza.

Rozmawiała Beata Stylińska.

Zobacz więcej na temat: POLSKA Warszawa
Czytaj także

Krzysztofa Pastora język baletu

Ostatnia aktualizacja: 14.01.2011 17:07
- Powrót do Polski był szokiem. W Holandii wszystko kręci się wokół mnie! - mówi szef Polskiego Baletu Narodowego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Henryk Mikołaj Górecki w Operze Narodowej (wideo)

Ostatnia aktualizacja: 25.03.2011 07:00
W niedzielę, 27 marca, muzyka wybitnego kompozytora i choreografia Krzysztofa Pastora opowiedziała o trudnych dziejach narodu polskiego. Zapraszamy na reportaż z prób do spektaklu "I przejdą deszcze".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Tylko nam Krzysztof Pastor opowiada o swoim najnowszym balecie (wideo!)

Ostatnia aktualizacja: 25.03.2011 08:00
W niedzielę odbyła się premiera spektaklu "I przejdą deszcze" w wykonaniu Baletu Narodowego. Zachęcamy do zobaczenia naszej relacji wideo z próby oraz wysłuchania rozmów z reżyserem oraz solistami.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Krzysztof Pastor - choreograf i dyrektor

Ostatnia aktualizacja: 10.08.2011 15:11
Krzysztof Pastor został dyrektorem Polskiego Baletu Narodowego w 2009 r. W rozmowie z nim staraliśmy się podsumować pierwsze dwa lata jego dyrekcji.
rozwiń zwiń