"Kiedy w styczniu 2017 roku Krakowskie Biuro Festiwalowe i Capella Cracoviensis inaugurowały Festiwal Opera Rara, atmosfera gęstniała od pytań. Czy nowa, skondensowana w czasie formuła się sprawdzi? Czy Festiwal zdobędzie uznanie publiczności? Odpowiedzi na te pytania okazały się być twierdzące już podczas pierwszej odsłony, bez wahania więc zdecydowaliśmy się konsekwentnie rozwijać współpracę i nową formułę wydarzenia" – mówi Izabela Helbin, Dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego.
Jak mówi Jan Tomasz Adamus, Dyrektor Artystyczny Festiwalu Opera Rara, "niezmiennie gloryfikujemy najtrudniejszy z instrumentów – ludzki głos. Piękny, prowokujący, przepełniony emocjami. W 2018 roku nie uciekamy także przed rozmaitością form, stylów i epok – program festiwalu obejmuje utwory od końca wieku XVII aż po rok 1986. Jest to tym cenniejsze, że Opera Rara nie tylko pokaże aktualne trendy w operze poza granicami kraju, ale poprzez odważne lokalne produkcje będzie konkurować z ważnymi ośrodkami europejskimi, przyczyniając się do budowy jeszcze silniejszego środowiska artystycznego w Krakowie".
Festiwal Opera Rara w roku 2018 zainauguruje recital wypełniony niezwykłymi ariami Jeana-Philippe’a Rameau i Christopha Willibalda Glucka. 18 stycznia 2018 r. w Sali Audytoryjnej Centrum Kongresowego ICE Kraków gwiazdą wieczoru będzie wybitny bas-baryton Stéphane Degout, znany m.in. ze scen w Aix-en-Provence, Glyndebourne czy Royal Opera House. Towarzyszyć mu będzie Pygmalion pod batutą Raphaëla Pichona. Feeria barw i moc harmonii Rameau w kontraście z dbałością o szczegół i wierność pierwiastkowi dramatycznemu Glucka – recital pokaże nie tylko wyśmienitych artystów, ale nade wszystko piękno i zróżnicowanie francuskiej XVIII-wiecznej opery. Pichon oparł program koncertu na motywie Piekła, który przewijać się będzie także podczas innych wydarzeń festiwalu.
Po barokowej inauguracji festiwalu zmieniamy epokę i przenosimy się w XX wiek. Jednocześnie kontynuujemy zainicjowany podczas ostatniej edycji Festiwalu pomysł łączenia muzyki klasycznej z inwencją młodych reżyserów teatralnych, którzy do tej pory nie byli kojarzeni z operą. Tym razem stronę wizualną oddajemy Pawłowi Świątkowi. Nie odchodzimy również od muzyki polskiej – 19, 20 i 22 stycznia w Teatrze im. J. Słowackiego zabrzmi III Symfonia Pieśń o nocy Karola Szymanowskiego, którą poprzedzi Erwartung Arnolda Schoenberga. Wybitnym solistom – Evelinie Dobračevej w Erwartung oraz Andrzejowi Lampertowi w Pieśni o nocy będzie towarzyszyła Orkiestra Festiwalowa Kraków, stworzona specjalnie na te koncerty i łącząca doświadczenie muzyków z całej Polski, oraz chór Capelli Cracoviensis. Całość poprowadzi Michał Dworzyński. Będzie to pierwsza, ale nie jedyna kreacja krakowska przygotowana specjalnie na Festiwal Opera Rara.
Tymczasem 21 stycznia powróci motyw Piekła. Usłyszymy dwa najsłynniejsze świeckie dzieła Marca-Antoine’a Charpentiera: Les arts florissants oraz La descente d’Orphée aux Enfers, charakteryzujące się szalonym bogactwem harmonicznym. Oba utwory czerpią z mitologii, w obu także schodzimy do piekieł – za karę i w poszukiwaniu miłości. Na scenie Teatru Słowackiego zagrają Ensemble Desmarest i jego założyciel Ronan Khalil, a towarzyszyć im będą wybitni soliści, m.in. Cyril Auvity i Céline Scheen. Transmisja w Dwójce.
23 stycznia angielski baryton Christopher Maltman zainauguruje cykl recitali wokalnych z fortepianem. Przeniesie nas w okres I Wojny Światowej i opowie tragiczną historię setek tysięcy żołnierzy z całej Europy, którzy pełni nadziei opuszczali domy i zaciągali się do wojska. To historia o horrorze wojny, na których większość żołnierzy zostawała na zawsze. Tym nielicznym, którym udało się wrócić do domu, pola bitewne odebrały młodość, zdrowie, nadzieję i niewinność. W Filharmonii Krakowskiej Maltmanowi towarzyszył będzie na fortepianie Joseph Middleton.
Kolejny recital to koncert Anny Larsson, który będzie dla Krakowian pierwszą okazją do usłyszenia szwedzkiej mezzosopranistki na żywo. W jej repertuarze dominują XIX-wieczne pieśni romantyczne Mahlera czy Schumanna, i utwory tych dwóch kompozytorów będziemy mieli okazję usłyszeć 30 stycznia w sali Filharmonii.
Ulubieńcy krakowskiej publiczności wracają też w 2018 roku! Roberta Mameli, którą pamiętamy m.in. z roli Euridice w Orfeuszu Claudia Monteverdiego na Festiwalu Misteria Paschalia w 2013 roku i Juan Sancho, którego gościliśmy w zeszłym roku na Festiwalu Opera Rara zaprezentują nam koncert-recital z ariami z oper hiszpańskich i włoskich – il gran teatro del mondo (31 stycznia). Towarzyszyć im będzie Accademia del Piacere, którą założył i prowadzi hiszpański gambista Fahmi Alqhai. Koncert będzie pełen emocji, jakimi buzuje muzyka południa Europy. Dodatkowo będziemy mieli okazję poznać kompozycje mało znanych w Polsce kompozytorów okresu baroku, jak Sebastián Durón czy Juan Hidalgo.
4, 7 i 12 lutego w Sali Teatralnej ICE Kraków czeka nas druga z premier przygotowanych specjalnie na Festiwal Opera Rara. Po zeszłorocznym sukcesie inscenizacji A Madrigal Opera Philipa Glassa kontynuujemy wątek współczesny w ramach festiwalu. Tym razem będzie to The Man Who Mistook His Wife for a Hat Michaela Nymana, znanego szczególnie z muzyki napisanej do filmu Fortepian. W roli tytułowej wystąpi Tomasz Konieczny, polski baryton koncertujący na całym świecie, a towarzyszyć mu będzie Sinfonietta Cracovia pod batutą Jurka Dybała. Za inscenizację odpowiadać będzie niemiecki reżyser Kristof Spiewok.
Ostatni z recitalowych wieczorów z towarzyszeniem fortepianu należeć będzie do Natalii Kawałek. Młodą polską mezzosopranistkę publiczność pamięta zapewne z jej niezwykłej kreacji Halki, którą stworzyła podczas pierwszej edycji Festiwalu Opera Rara. 6 lutego 2018 na scenie Filharmonii Krakowskiej zaprezentuje swój program zatytułowany Zakochana w kłopotach złożony m. in. z pieśni Benjamina Brittena i Kurta Weilla. Akompaniować jej będzie Marcin Kozieł.
Bayreuth w Krakowie! Tak można określić ostatni z wieczorów w gościnnej Filharmonii Krakowskiej (11 lutego) – wystąpi w niej bowiem najwybitniejsza współczesna interpretatorka wagnerowskich partii operowych: sopranistka dramatyczna Waltraud Meier. Zgodnie z tytułem, w programie Wagner konteksty Meier i grająca na instrumentach historycznych Capella Cracoviensis prowadzona przez Jana Tomasza Adamusa zaprezentują nie tylko dzieła wielkiego niemieckiego kompozytora, piewcy idei syntezy sztuk, ale także utwory Roberta Schumanna i Johannesa Brahmsa.
Wreszcie 13 lutego w Teatrze Słowackiego sensacyjne zakończenie Festiwalu Opera Rara! Wenus i Adonis Johna Blowa, pierwsza angielska opera – dzieło zupełnie wybitne, ze względu na swe inspiracje operową muzyką Lully’ego, świetnie dopełniające powyższe propozycje. Oparte na Przemianach Owidiusza libretto to historia miłosna Wenus, która – skaleczona strzałą Kupidyna – zakochuje się w myśliwym Adonisie. Ta miłosna opowieść znajduje swój smutny finał w miłosnych duetach i lamencie, kiedy Adonis umiera na rękach bogini. Zwięzłe, przetykane tanecznymi suitami dzieło jest wybornym lirycznym przykładem angielskiej kultury dworskiej. Wykonawcą będzie uznany Dunedin Consort prowadzony od klawesynu przez Johna Butta. To doskonała zapowiedź 15. Festiwalu Misteria Paschalia, podczas którego artystyczny ster obejmie właśnie szkocki dyrygent.
Recitale, dzieła sceniczne, opery w wersji koncertowej; produkcje zaczerpnięte wprost ze światowego obiegu koncertowego oraz te tworzone w oparciu o lokalne środowisko, budujące silną artystyczną codzienność – Festiwal Opera Rara jest naturalnym przedłużeniem prospołecznej i kulturalnej polityki Miasta Krakowa, przedsięwzięciem o klarownej tożsamości, wychodzącym ku melomanom i niosącym wielką artystyczną wartość. Warto spędzić z nim cztery intensywne, wypełnione wszelkimi operowymi formami tygodnie.
materiały prasowe/bch