- Warszawa jest dla mnie szczególnym miejscem – deklarowała Julianna Awdiejewa. - Zdobycie nagrody w tak prestiżowym konkursie jest ogromnym wyróżnieniem. Dla mnie Warszawa, Polska i Chopin są nierozerwalnie ze sobą połączone. Konkurs Chopinowski jest jedyny w swoim rodzaju. Jestem więc tym bardziej dumna z tego zwycięstwa - podkreślała.
Konkurs Chopinowski
W zgodnej opinii wszystkich obserwatorów poziom Konkursu był bardzo wysoki. Pojawiło się wiele osobowości artystycznych, dla niektórych (na przykład zjawiskowej Leonory Armellini) nie starczyło nawet miejsc w finale.
- Poziom pianistów biorących udział w konkursie był niezwykle wysoki, każdy z nich miał wiele do zaoferowania. Bardzo cenię wszystkich uczestników konkursu, ten czas spędzony z nimi podczas trwania konkursu był szczególny. Decyzja Jury wzbudziła kontrowersje, ponieważ ocena zależy od gustu, każdemu podoba się co innego. Słuchanie interpretacji innych uczestników było dla mnie bardzo interesujące. I bardzo ich wszystkich szanuję - mówiła Awdiejewa.
Chopin i jego muzyka
W odczytaniu muzyki Chopina pomaga pianistce studiowanie jego listów i odwiedzanie miejsc z nim związanych. Najważniejszy jednak jest zapis nutowy.
- Dla mnie najważniejsza jest próba rozszyfrowania jego zamysłów i intencji zapisanych w nutach. To są jedyne wskazówki, jakie nam pozostawił. Ale oczywiście mechaniczne odtwarzanie zapisanych nut nie wystarczy, istotny jest także osobisty przekaz emocji. To tak, jakbym tworzyła tę muzykę razem z kompozytorem. Oczywiście każdy twórca zostawia w swojej muzyce cząstkę własnej osobowości. Dlatego właśnie tak ważne jest poznanie czasów i okoliczności, w których twórca żył i komponował.
Fortepiano czyli czar historycznego brzmienia
- To dla mnie coś naprawdę bardzo świeżego, niezwykłego. Może to zabrzmi dziwnie lecz gra na instrumencie historycznym daje poczucie wolności. Również dlatego tak czekam na koncert w Warszawie, by znowu poczuć tę wolność - mówi Julianna Awdiejewa, która na Festiwalu "Chopin i jego Europa" w 2011 roku wykonała oba koncerty patrona imprezy.
W wywiadzie udzielonym Klaudii Baranowskiej Julianna Awdiejewa mówiła także o swych nauczycielach i o związkach z polską szkołą pianistyczną, o kontrowersjach wokół Konkursu Chopinowskiego, a także o tym, jakich odpowiedzi potrafi udzielić dawny fortepian na pytania nurtujące współczesnego pianistę.