Muzyka żałobna Bacha przed Płytowym Trybunałem

Ostatnia aktualizacja: 01.11.2015 10:30
Tym razem Dorota Kozińska, Anna Radziejewska i Karol Kozłowski wybrali najlepsze nagranie kantaty znanej pod nazwą "Actus tragicus".
Audio
  • Bachowski "Actus tragicus" przez Płytowym Trybunałem Dwójki (Kto słucha, nie błądzi/Dwójka)
Obrady Płytowego Trybunału Dwójki oceniającego nagrania kantaty Bacha
Obrady Płytowego Trybunału Dwójki oceniającego nagrania kantaty BachaFoto: Grzegorz Śledź/PR2

Mülhausen, rok 1707. Młody, 22-letni, Jan Sebastian Bach przebywa właśnie w tym mieście - jest organistą w kościele św. Błażeja. Kantata została napisana na uroczystości żałobne. Czyje? Być może dla uczczenia pamięci wuja, Tobiasa Lämmerhirta z Erfurtu, który zmarł 10 sierpnia 1707 roku i który ponoć młodemu organiście zapisał 50 guldenów.

Pojawia się także hipoteza, że kantatę wykonano podczas pogrzebu Adolfa Streckera, byłego burmistrza Mülhausen. Wtedy wykonanie należałoby przenieść na rok 1708.

Kantata "Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit" (BWV 106) należy - pod względem budowy i formy - do typu tzw. dawniejszej kantaty kościelnej. Dzieli się na cztery części. Przeznaczona jest na sopran, alt, tenor, bas, 2 flety, dwie viole da gamba i basso continuo. Wykorzystano w niej teksty z Biblii oraz z różnych pieśni kościelnych.

Najbardziej do gustu członkom Płytowego Trybunału Dwójki przypadło następujące wykonanie kantaty "Actus tragicus":

Hannah Morrison – sopran, Meg Bragle – alt, Nicholas Mulroy – tenor, Peter Harvey – tenor; The Monteverdi Choir, The English Baroque Soloists, dyr. John Eliot Gardiner (Cadogan Hall 2013, CD Soli Deo Gloria/Monteverdi Productions 2014)

Ponadto słuchaliśmy płyt:

Marcus Klein (solista Chóru Chłopięcego z Hanoweru) - sopran, Raphael Harten (solista Chóru Chłopięcego z Hanoweru) – alt, Marius van Altena – tenor, Max van Egmond – bas; Chór Chłopięcy z Hanoweru (Heinz Henning), Collegium Vocale, Gent (Philippe Herreweghe), Leonhardt-Consort, dyr. Gustav Leonhardt (Teldec/Telefunken; nagranie koniec lat 70; Komplet kantat vol. 26; LP Teldec 1980/CD 1989)

Ann Monoyios – sopran, Steven Rickards – kontratenor, Edmund Brownless – tenor, Jan Opalach – bas; The Bach Ensemble, dyr. Joshua Rifkin (nagranie: Nowy Jork, listopad 1985, CD L’Oiseau-Lyre/Decca 1987)

Aki Yanagisawa – sopran, Yoshikazu Mera – kontratenor, Gerd Türk – tenor/bas, Peter Kooy – bas; Bach Collegium Japan, dyr. Masaaki Suzuki (CD BIS 1996)

Johanna Koslowsky – sopran, Elisabeth Popien – alt, Gerd Türk – tenor, Stephan Schreckenberger – bas; Cantus Cölln dyr. Konrad Junghänel (CD Harmonia Mundi 2000)

Katerine Fuge – sopran, Carlos Mena – alt, Jan Kobow – tenor, Stephan MacLeod – bas; Ricercar Consort, dyr. Philippe Pierlot (nagranie 2004, CD Ricercar 2005)

***

Tytuł audycji: Kto słucha, nie błądzi 

Prowadzi: Jacek Hawryluk

Goście:  Dorota Kozińska, Anna Radziejewska i Karol Kozłowski

Data emisji: 31.10.2015

Godzina emisji: 17.00

mc/bch

Czytaj także

Polacy najlepsi w sonacie weselnej Francka

Ostatnia aktualizacja: 09.05.2015 17:00
W audycji "Kto słucha, nie błądzi" wybieraliśmy najlepsze nagranie Sonaty A-dur na fortepian i skrzypce Césara Francka.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Najlepsze Preludia Chopina zawdzięczamy...

Ostatnia aktualizacja: 03.09.2015 18:00
...Marcie Argerich. Tak orzekł Płytowy Trybunał Dwójki w składzie: : Kacper Miklaszewski, Karol Radziwonowicz i Andrzej Sułek.
rozwiń zwiń