Joanna Wnuk-Nazarowa: mamy salę na miarę NOSPR

Ostatnia aktualizacja: 02.10.2014 12:40
- Tu nie ma miejsca na lekkość i biel, bo nie gra tu zespół kameralny, tylko orkiestra, która potrafi czołgiem przejechać - tak o nowej siedzibie NOSPR mówi jej dyrektor programowa Joanna Wnuk-Nazarowa. Historię budynku przypomnieliśmy przed koncertem inaugurującym jego otwarcie.
Audio
  • Historia katowickiej siedziby NOSPR zaprojektowanej przez Tomasza Koniora (Filharmonia Dwójki)
Nowa, imponująca siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach
Nowa, imponująca siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w KatowicachFoto: PAP/Andrzej Grygiel

Dwójka zaprasza na transmisje koncertów z Festiwalu Otwarcia>>>

Joanna Wnuk-Nazarowa zapowiada, że w nowej siedzibie NOSPR koncerty odbywać się będą prawie codziennie. Kosztującą ponad 260 milionów złotych budowę zaprojektowanego przez Tomasza Koniora obiektu rozpoczęto na początku 2012 roku. – Ten budynek stoi w samym centrum Katowic i Śląska, na dawnym placu drzewnym tutejszej kopalni. Chcieliśmy, aby był "stąd", aby nie mógł powstać w żadnym innym miejscu – podkreślał architekt. – Dlatego inspiracje czerpaliśmy ze słynnego na cały świat osiedla Nikiszowiec. Otaczający siedzibę plac obsadziliśmy 450 drzewami, a instalacje umieściliśmy w 99 monumentalnych "kominach" – mówił Tomasz Konior.

Dziś architekt nie kryje dumy ze swojego dzieła: - Zewnętrzną skorupę budynku tworzy pierścień, który izoluje jego wnętrze od zgiełku miasta. W pierścieniu muzycy mają swój niemalże klasztornie poukładany świat. Tam mają swoją ciszę. Każdy z nich ma celę do ćwiczeń, zaś miejscem spotkań jest kantyna.

Tomasz Konior zwraca uwagę, że sercem budowli jest sala koncertowa, znajdująca się w osobnym budynku, w centralnym punkcie konstrukcji: - To miejsce spotkań muzyków i melomanów. Im bliżej serca tej dźwiękowej świątyni, tym cieplejsze, bardziej nastrojowe i skupione w swoim majestacie przestrzenie. One mają sprzyjać temu, co jest najważniejsze, czyli muzyce.

Fot.
Fot. Bartek Barczyk/NOSPR

Okazały gmach z salą koncertową o najwyższych światowych standardach wyrósł na terenach po byłej kopalni Katowice, tuż obok Spodka, znanej w całej Polsce hali widowiskowej, i nowej siedziby Muzeum Śląskiego. Podczas prac wykończeniowych w 2014 r. budynek odwiedzali znani krytycy architektury, m.in. Henry Urbach i Joseph Rykwert . Zostali zaproszeni do Katowic, by profesjonalnym okiem ocenić gmach, jego wygląd, funkcjonalność oraz zanurzenie w miejskiej przestrzeni. Pokłosiem tych wizyt będzie monografia poświęcona budynkowi.
Minister kultury Małgorzata Omilanowska o nowej siedzibie NOSPR: oszlifowana bryła antracytu w szkatule wspominającej Nikiszowiec>>>
Muzyków czeka teraz być może najbardziej stresujący etap przeprowadzki. NOSPR musi "dostroić" się do nowej siedziby. – Pierwsze próby są najtrudniejsze. Orkiestra w ogóle nie zna nowego miejsca i jego akustyki. Musi się do niej przyzwyczaić. Ten proces może trwać nawet kilka lat – zdradzał Yasuhisa Toyota, akustyk firmy Nagata, który współpracował z Tomaszem Koniorem.

- Oczekiwania są bardzo duże. Naszym zadaniem jest tworzyć muzykę dobrej jakości, bo taką salę otrzymaliśmy - kwituje Alexander Liebreich, dyrektor artystyczny NOSPR.
Więcej na temat historii powstawania nowej siedziby orkiestry - w nagraniu audycji.

Szczegółowy program Festiwalu Otwarcia na stronie: www.nospr.org.pl.

Prace
Prace wykończeniowe w sali koncertowej. Fot. Bartek Barczyk/NOSPR

NOSPR/bch/mc

Czytaj także

Tomasz Konior: Le Corbusier się mylił

Ostatnia aktualizacja: 08.05.2014 21:00
- Nie było w historii miast drugiego tak dotkliwego okresu, który by całkowicie odmienił ich oblicze, nie czyniąc jednocześnie lepszymi, wygodniejszymi, zdrowszymi miejscami do życia - mówi o modernizmie architekt, który sam zmienia właśnie oblicze Katowic.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Nowa siedziba NOSPR. Koncerty odbywać się będą prawie codziennie

Ostatnia aktualizacja: 23.06.2014 19:08
- Taką mobilizację narzuciła nam Unia Europejska, która powiedziała, że nie opłaca się budować tak kosztownej sali po to, żeby orkiestra grała w niej dwa razy w miesiącu - wyjaśniała Joanna Wnuk-Nazarowa, dyrektor naczelna NOSPR, która w Dwójce opowiadała o bogatym programie artystycznym orkiestry.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Drugim sercem sali koncertowej jest kawiarnia

Ostatnia aktualizacja: 07.08.2014 12:21
– Publiczność, która chodzi na koncerty, musi mieć przestrzeń do rozmowy o swoich wrażeniach muzycznych. Umiejscowienie kawiarni jest niezwykle ważne dla całej struktury budynku – mówił w Dwójce wybitny krytyk architektury Joseph Rykwert, który ocenia nową siedzibę NOSPR.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Nowa siedziba NOSPR. Podróż do serca muzyki

Ostatnia aktualizacja: 01.09.2014 17:00
- Projekty sal koncertowych tworzą z reguły "obcy" architekci. Natomiast Tomasz Konior, będąc znany na całym świecie, pozostaje człowiekiem "stąd". Nie rezygnując z własnego stylu, zakorzenił więc ten budynek w krajobrazie Śląska - mówił o architekcie siedziby Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia jej dyrektor artystyczny, Alexander Liebreich.
rozwiń zwiń