O tym, co można wyczytać w dawnych partyturach, a czego trzeba się domyślić słuchaliśmy w sobotniej audycji z cyklu "Five o'clock". Goszczący w niej muzycy zwracali uwagę, że choć nie mamy żadnych nagrań z minionych wieków, to wiele na temat brzmienia ówczesnych utworów można się dowiedzieć studiując konstrukcję historycznych instrumentów.
- Na przykład brak podbródka i tzw. żeberka w barokowych skrzypcach powodują inną rolę lewej ręki, która oprócz samego grania, musi podtrzymywać instrument - opowiadał skrzypek, Zbigniew Pilch.
Kolejny element decydujący o specyfice "obsługi" tego instrumentu, to struny wykonane z baraniego jelita. - One wymagają innego przyłożenie smyczka. My potrzebujemy wolnego przesuwu smyczka. W pewnym sensie pełzamy po strunach zamiast po nich "zamiatać” - tłumaczył.
Ważnym źródłem wiedzy na temat grania na dawnych instrumentach są malowidła. - Możemy na nich zaobserwować, że układ z wiolonczelą między nogami nie był tak oczywisty jak jest dzisiaj - opowiadał Jarosław Thiel. - Dawniej trzymano ją na różnych stołkach, podnóżkach. Na wielu obrazach instrument jest trzymany w ten sposób, że muzyk gra smyczkiem od dołu, to było potrzebne, żeby można było iść i grać jednocześnie - wyjaśniał
Więcej ciekawostek na temat wykonawstwa muzyki dawnej w nagraniu wideo audycji.
Program poprowadziła Agata Kwiecińska.
Obejrzyj wcześniejsze audycje z cyklu "Five o'clock"
Zbigniew Pilch jest skrzypkiem o niezwykle szerokich zainteresowaniach. Obejmują one całość muzyki instrumentalnej od XVI do XXI wieku ze szczególnym uwzględnieniem skrzypcowego idiomu wirtuozowskiego.
Koncertuje jako solista, kameralista i koncertmistrz, grając na skrzypcach, altówce i violi dŐamore. Współpracował z prawie wszystkimi zespołami muzyki dawnej w Polsce, przez szereg lat był członkiem Sinfonietta Cracovie. Wielokrotnie prowadził kursy na Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Żywcu. Od 2004 roku wykłada skrzypce i altówkę barokową na AM we Wrocławiu. Obecnie jest koncertmistrzem zespołu Harmonologia (dyr. J.T. Adamus). Koncertuje w całej Europie i na Świecie z takimi znakomitymi zespołami jak fińska Battalia, duński Concerto Copenhagen, hiszpański Al Ayre Espanol, francuska Orchestre des Champes Elyssees, czy belgijskie Collegium Vocale z Gandavy. W tej ostatniej prowadzonej przez Philippe Herreweghe piastuje funkcje koncertmistrza altówek. (mat. prasowe)
Jarosław Thiel – jest absolwentem poznańskiej „Szkoły Talentów”, studiował wiolonczelę na akademiach muzycznych w Poznaniu i Łodzi. Od 1997 roku w swojej działalności artystycznej skupia się przede wszystkim na problematyce historycznych praktyk wykonawczych. Uczestniczył w wielu międzynarodowych kursach mistrzowskich, współpracował z najważniejszymi polskimi zespołami muzyki dawnej. Od 2000 roku jest pierwszym wiolonczelistą Dresdner Barockorchester oraz członkiem prowadzonej przez Nicholasa McGegana FestspielOrchester Göttingen. Występuje regularnie jako solista i kameralista – w tej roli gościł na wielu polskich i międzynarodowych festiwalach muzyki dawnej. Prowadzi klasę wiolonczeli barokowej na Akademii Muzycznej we Wrocławiu i podczas Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Lidzbarku Warmińskim. W 2006 roku został zaproszony do współpracy z Wrocławską Orkiestrą Barokową jako jej Dyrektor Artystyczny. (mat. prasowe)