Muzyka dawna: po jelitach się "pełza", a nie "zamiata"

Ostatnia aktualizacja: 23.04.2013 09:58
- Żeby grać muzykę dawną trzeba wsłuchać się w instrument. On wiele podpowiada - mówił w Dwójce skrzypek, Zbigniew Pilch, który wspólnie z wiolonczelistą Jarosławem Thiele tworzy duet specjalizujący się w rekonstrukcji dawnych brzmień i utworów. Zobacz wideo!
Jarosław Thiel i Zbigniew Pilch
Jarosław Thiel i Zbigniew PilchFoto: Grzegorz Śledź/PR2



O tym, co można wyczytać w dawnych partyturach, a czego trzeba się domyślić słuchaliśmy w sobotniej audycji z cyklu "Five o'clock". Goszczący w niej muzycy zwracali uwagę, że choć nie mamy żadnych nagrań z minionych wieków, to wiele na temat brzmienia ówczesnych utworów można się dowiedzieć studiując konstrukcję historycznych instrumentów.

- Na przykład brak podbródka i tzw. żeberka w barokowych skrzypcach powodują inną rolę lewej ręki, która oprócz samego grania, musi podtrzymywać instrument - opowiadał skrzypek, Zbigniew Pilch.

Kolejny element decydujący o specyfice "obsługi" tego instrumentu, to struny wykonane z baraniego jelita. - One wymagają innego przyłożenie smyczka. My potrzebujemy wolnego przesuwu smyczka. W pewnym sensie pełzamy po strunach zamiast po nich "zamiatać” - tłumaczył.

Ważnym źródłem wiedzy na temat grania na dawnych instrumentach są malowidła. - Możemy na nich zaobserwować, że układ z wiolonczelą między nogami nie był tak oczywisty jak jest dzisiaj - opowiadał Jarosław Thiel. - Dawniej trzymano ją na różnych stołkach, podnóżkach. Na wielu obrazach instrument jest trzymany w ten sposób, że muzyk gra smyczkiem od dołu, to było potrzebne, żeby można było iść i grać jednocześnie - wyjaśniał

Więcej ciekawostek na temat wykonawstwa muzyki dawnej w nagraniu wideo audycji.

Program poprowadziła Agata Kwiecińska.

Obejrzyj wcześniejsze audycje z cyklu "Five o'clock"

Zbigniew Pilch jest skrzypkiem o niezwykle szerokich zainteresowaniach. Obejmują one całość muzyki instrumentalnej od XVI do XXI wieku ze szczególnym uwzględnieniem skrzypcowego idiomu wirtuozowskiego.
Koncertuje jako solista, kameralista i koncertmistrz, grając na skrzypcach, altówce i violi dŐamore. Współpracował z prawie wszystkimi zespołami muzyki dawnej w Polsce, przez szereg lat był członkiem Sinfonietta Cracovie. Wielokrotnie prowadził kursy na Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Żywcu. Od 2004 roku wykłada skrzypce i altówkę barokową na AM we Wrocławiu. Obecnie jest koncertmistrzem zespołu Harmonologia (dyr. J.T. Adamus). Koncertuje w całej Europie i na Świecie z takimi znakomitymi zespołami jak fińska Battalia, duński Concerto Copenhagen, hiszpański Al Ayre Espanol, francuska Orchestre des Champes Elyssees, czy belgijskie Collegium Vocale z Gandavy. W tej ostatniej prowadzonej przez Philippe Herreweghe piastuje funkcje koncertmistrza altówek. (mat. prasowe)
Jarosław Thiel – jest absolwentem poznańskiej „Szkoły Talentów”, studiował wiolonczelę na akademiach muzycznych w Poznaniu i Łodzi. Od 1997 roku w swojej działalności artystycznej skupia się przede wszystkim na problematyce historycznych praktyk wykonawczych. Uczestniczył w wielu międzynarodowych kursach mistrzowskich, współpracował z najważniejszymi polskimi zespołami muzyki dawnej. Od 2000 roku jest pierwszym wiolonczelistą Dresdner Barockorchester oraz członkiem prowadzonej przez Nicholasa McGegana FestspielOrchester Göttingen. Występuje regularnie jako solista i kameralista – w tej roli gościł na wielu polskich i międzynarodowych festiwalach muzyki dawnej. Prowadzi klasę wiolonczeli barokowej na Akademii Muzycznej we Wrocławiu i podczas Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Lidzbarku Warmińskim. W 2006 roku został zaproszony do współpracy z Wrocławską Orkiestrą Barokową jako jej Dyrektor Artystyczny. (mat. prasowe)

Zobacz więcej na temat: MUZYKA
Czytaj także

Schadzki Jerzego Maksymiuka z X Muzą

Ostatnia aktualizacja: 02.01.2016 19:00
W audycji "Five o'clock" gościliśmy znakomitego dyrygenta i pianistę. Zapraszamy do obejrzenia nagrań wideo tego spotkania.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Olga Pasiecznik w "Five o'clock" - zobacz wideo!

Ostatnia aktualizacja: 08.03.2013 21:30
Mimo napiętego kalendarza i występów na scenach operowych w różnych miastach Europy, artystka znalazła czas, by spotkać się z Państwem w Studiu im. Władysława Szpilmana. Przy fortepianie towarzyszyła jej siostra – Natalia Pasiecznik.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Bach i Ewa, która uchroniła Pawła Huelle przed samobójstwem... (wideo)

Ostatnia aktualizacja: 09.08.2014 17:00
Do fascynacji talentem, osobowością i urodą Ewy Pobłockiej przyznali się w Dwójce Wojciech Michniewski, Paweł Szymański oraz Paweł Huelle. Jedna z najwybitniejszych polskich pianistek była gościem audycji "Five o'clock".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Alina Mleczko: saksofon to dla muzyka trudna przyszłość

Ostatnia aktualizacja: 02.04.2013 15:23
- O większości instrumentów dętych wykłada się w szkołach pod kątem ich zastosowania w orkiestrze symfonicznej. Tymczasem saksofon grywa w niej bardzo rzadko - mówiła w "Five o’clock" najsłynniejsza polska saksofonistka klasyczna.
rozwiń zwiń