Christiny Pluhar sposób na barok

Ostatnia aktualizacja: 19.04.2014 19:00
Na spotkanie z artystką oraz z interpretacjami jej zespołu L’Arpeggiata zaprasza Klaudia Baranowska.
Christina Pluhar
Christina Pluhar Foto: Marco Borggreve/materiały prasowe wytwórni Virgin Classics.

Christina Pluhar jest założycielką jednego z najciekawszych zespołów zajmujących się muzyką dawną. Powstała w 2000 roku międzynarodowa grupa wokalno-instrumentalna L’Arpeggiata wyspecjalizowała się łączeniu kompozycji XVII wieku, zwłaszcza włoskich, hiszpańskich, francuskich i neapolitańskich, z elementami współczesnej muzyki pop i jazzu. Sama Pluhar zalicza swoją twórczość raczej do kręgu muzyki współczesnej.

„W przypadku zespołów L’Arpeggiata czy Hesperion XXI Jordiego Savalla trudno już mówić o interpretacjach muzyki dawnej. To raczej forma muzyki współczesnej opartej na dawnym instrumentarium oraz tradycjach wykonawczych.” - twierdzi stanowczo liderka zespołu L'Arpeggiata.

Pluhar uczyniła z idei „baroku XXI stulecia” swój stylistyczny znak rozpoznawczy oraz podstawową strategię marketingową, która przyniosła jej zainteresowanie szerokiej publiczności. Znamienne, że na szczyty klasycznych list sprzedaży nie wywindowały L’Arpeggiaty skądinąd bardzo dobre nagrania muzyki Kapsbergera czy Landiego, lecz dwa albumy wydane w "folkowej” serii kultowej wytwórni Alpha: magiczna "Tarantella” (ze znakomitymi kreacjami ludowych śpiewaków włoskich) oraz otwarte "Al’Improvviso” (gościnnie: całkiem współczesny, niemal klezmerski klarnet cenionego włoskiego jazzmana Gianluigiego Troversiego).

W pewnym sensie Pluhar udało się jednocześnie zjeść barokowe ciastko i zachować je. Dokonania L’Arpeggiaty nie stanowią postmodernistycznej wiwisekcji na zmumifikowanej kulturze XVII stulecia. Dowodzą raczej, że konwencje ówczesnej muzyki dworskiej i ludowej mogą na prawach historycznego paradoksu współgrać wyśmienicie z wrażliwością współczesnych wykonawców oraz słuchaczy.

Na spotkanie z Christiną Pluhar zaprasza Klaudia Baranowska.

20 kwietnia (niedziela), godz. 13.00-15.00

bch/mm

Zobacz więcej na temat: Misteria Paschalia
Czytaj także

Chirstophe Rousset: Włosi żyją blisko Matki Boskiej

Ostatnia aktualizacja: 29.03.2013 18:00
Świadczy o tym popularność tematu "Stabat Mater" w tamtejszej muzyce barkowej, ale też... słynne zawołanie "Mamma mia". Znakomity francuski klawesynista i dyrygent rozmawiał z Magdaleną Łoś w przerwie koncertu na Misteria Paschalia.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Fabio Biondi: czuję się krakowianinem

Ostatnia aktualizacja: 16.04.2014 14:00
– Polska jest jednym z najbardziej chłonnych i najbardziej urozmaiconych rynków w zakresie repertuaru barokowego. Jest obecnie na pierwszym miejscu na świecie, jeśli chodzi o odbiór tej muzyki – mówił w Dwójce włoski skrzypek i dyrygent, jeden z pionierów gry na instrumentach historycznych.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Paul Angew: wiele utworów Purcella to psalmy pokutne

Ostatnia aktualizacja: 18.04.2014 17:00
- Program z jego muzyką idealnie pasuje do atmosfery Wielkiego Tygodnia. Powstawała ona w bardzo trudnym momencie w dziejach Anglii - mówił Klaudii Baranowskiej szkocki tenor, który w Wielki Czwartek poprowadził zespół Les Arts Florissants na Festiwalu Misteria Paschalia.
rozwiń zwiń