Zeus przychodzi do Danae

Ostatnia aktualizacja: 21.06.2014 10:00
Ojciec bogów spada na Danae złotym deszczem… Zrodzi się z tego Perseusz. W kolejnej audycji z cyklu "Jest taki obraz" porozmawiamy o "Danae” Tycjana.
Tycjan, Danae, 1553-1554, Ermitaż, Sankt Petersburg
Tycjan, "Danae", 1553-1554, Ermitaż, Sankt PetersburgFoto: Wikipedia/domena publiczna

Powstało kilka obrazów renesansowego malarza weneckiego Tycjana przedstawiających Danae. Najstarszy został namalowany w latach 1545-1546. Przechowywany jest w Museo di Capodimonte w Neapolu. Istnieją także trzy późniejsze wersje: z lat 1553-1554 (obecnie w muzeum w Prado i Ermitażu) i z 1554 (w Muzeum Historii Sztuki w Wiedniu).
Obraz pierwotny powstał w Rzymie, w watykańskim Belvedere, na zlecenie bratanka papieża Pawła III - kardynała Alessandra Farnesego. Gdy dzieło znajdowało się jeszcze w pracowni Tycjana, mistrza odwiedzili Giorgio Vasari i Michał Anioł.
Historia Danae i Zeusa odwiedzającego ją pod postacią złotego deszczu była częstym motywem na obrazach mistrzów renesansowych. Mit opisał m.in. Owidiusz w "Metamorfozach".

Na spotkanie z dr Grażyną Bastek zaprasza Michał Montowski.

22 czerwca (niedziela), godz. 10.00-10.15

jp/mc

Zobacz więcej na temat: malarstwo mitologia Włochy
Czytaj także

Co chciał ukryć Vermeer? Tajemnica "Dziewczyny w czerwonym kapeluszu"

Ostatnia aktualizacja: 08.04.2014 16:00
– Podczas badania tego obrazu okazało się, że pod spodem jest inny portret. To konwencjonalny wizerunek holenderskiego mężczyzny, obrócony względem zamalowania o 180 stopni – mówiła w Dwójce dr Grażyna Bastek o jednym z najbardziej zagadkowych dzieł przypisywanych Janowi Vermeerowi.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Ostatnia wieczerza", która nie miała prawa powstać

Ostatnia aktualizacja: 25.05.2014 20:00
Dr Grażyna Bastek opowiadała o historii powstania i kontrowersjach wokół obrazu włoskiego malarza renesansowego Paola Veronesego pt. "Uczta w domu Lewiego".
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Krzyk" Muncha jako odwrócona "Mona Lisa" Leonarda

Ostatnia aktualizacja: 08.06.2014 18:00
- Te dwa dzieła bardzo często się ze sobą zestawia. Dosyć bezrefleksyjnie, jako ikony sztuki zachodniej. W istocie jednak bardzo wiele je łączy - mówiła dr Grażyna Bastek w kolejnej odsłonie cyklu "Jest taki obraz".
rozwiń zwiń