Wilhelm Tell na narodowej scenie

Ostatnia aktualizacja: 18.06.2015 14:00
Zapraszamy na reportaż z przygotowań do ostatniej w tym sezonie premiery w Teatrze Wielkim Operze Narodowej.
Najbardziej znany wątek z opowieści o Wilhelmie Tellu, szwajcarskim bohaterze narodowym, to oczywiście próba ze strzałem z kuszy (łuku?) w jabłko ustawione na głowie syna starosty Gelera.
Najbardziej znany wątek z opowieści o Wilhelmie Tellu, szwajcarskim bohaterze narodowym, to oczywiście próba ze strzałem z kuszy (łuku?) w jabłko ustawione na głowie syna starosty Geßlera. Foto: Roland Zumbuehl/Wikipedia. lic. CC

Potężna partytura, romantyczne libretto inspirowane tragedią Schillera, monumentalny rys i walka o wolność – z nich zbudowana jest ostatnia opera Rossiniego - "Wilhelm Tell". Dzieło ogromne i w dorobku kompozytora szczególne, bo poświęcił mu ponad pół roku, a znany był z pisania oper w kilka tygodni.

Sielankowe obrazki z życia szwajcarskiego ludu przeplatają się ze scenami ucisku i niedoli. Przeciwko austriackiemu najeźdźcy wybucha bunt, a bohaterem narodowym staje się myśliwy - Wilhelm Tell.

W spektaklu w reżyserii Davida Pountneya akcja opery jest przeniesiona o pięć wieków, a Tell to bohaterski obywatel, który sprzeciwia się przemocy i bezprawiu władzy. To ostatnia premiera tego sezonu w Teatrze Wielkim Operze Narodowej.

Spektakl powstaje w koprodukcji z Welsh National Opera, Houston Grand Opera oraz Grand Theatre de Geneve. Premiera obecnej inscenizacji odbyła się w Cardiff w 2014 roku. W Teatrze Wielkim Operze Narodowej tytułową partię kreuje Karoly Szemeredy.

W Dwójce o przygotowaniach do premiery opowiedzą śpiewacy, dyrygent Andriej Jurkiewicz oraz reżyser David Pountney. Za kulisy - w cyklu "Przed premierą" - zaprasza Barbara Schabowska.

***

"Spotkania po zmroku" w czwartek (18.06) w godz. 21.30-22.00.

jp/mc

Zobacz więcej na temat: opera Szwajcaria
Czytaj także

Don Juan z brukowców w Operze Narodowej

Ostatnia aktualizacja: 08.05.2015 14:00
- Gdy ją osądzano, odpowiedziała, że świadomie szła za pożądaniem. To ją czyni kobiecym Don Juanem - mówił reżyser Mariusz Treliński o księżnej Margaret, bohaterce opery "Powder Her Face".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Kogo Casanova uwiódł w Warszawie?

Ostatnia aktualizacja: 27.05.2015 13:00
Legendarny kochanek przez rok wtapiał się w życie teatru publicznego stworzonego przez Stanisława Augusta. O tym epizodzie opowiada balet "Casanova w Warszawie".
rozwiń zwiń