Teatr Polski w czasie wojny

Ostatnia aktualizacja: 30.07.2013 23:00
Czy jedna z najważniejszych scen warszawskich funkcjonowała w czasie okupacji? O tym w środę w "Notatniku Dwójki".
Arnold Szyfman
Arnold SzyfmanFoto: mat.archiwalne Teatru Polskiego, teatrpolski.waw.pl

Z okazji 100. rocznicy powstania stołecznej sceny przez cały rok prezentujemy w Dwójce audycje poświęcone Teatrowi Polskiemu. W "Notatniku Dwójki" prof. Barbara Osterloff opowiada o historii sceny. W środowym programie siódma część jej gawędy, tym razem o wojennych dziejach warszawskiego teatru.

31 lipca (środa)

Kiedy sto lat temu Arnold Szyfman tworzył nowy teatr, borykał się z wieloma przeciwnościami. Założyciel jednej z najlepszych polskich scen musiał niestety bronić się również przed zarzutami, że nie jest prawdziwym Polakiem... Podczas premiery pierwszej sztuki Teatru Polskiego w Warszawie, wystawionej 29 stycznia 1913 roku, dyrektora Arnolda Szyfmana spotkał nie lada stres. Lina zawadziła o dekorację i uszkodziła ją na tyle, że trzeba było na godzinę przerwać przedstawienie.

- Na szczęście nie mamy tego przedmiotu w naszym spektaklu - zapewniał w Dwójce Andrzej Seweryn, który, w sto lat po premierze, ponownie wystawił w Teatrze Polskim tę samą sztukę, "Irydiona" Zygmunta Krasińskiego.
>>> Co w Teatrze Polskim w jubileuszowym roku? Posłuchaj rozmowy z Andrzejem Sewerynem >>>

mat.archiwalne
mat.archiwalne Teatru Polskiego, facebook

usc/szr

Czytaj także

Mieliśmy polskiego Szekspira? Nieodkryty dramat staropolski

Ostatnia aktualizacja: 12.06.2013 09:55
- Polska tragedia renesansowa jest bardzo ciekawa - opowiada profesor Kruczyński - W "Pentesilei" Szymonowica, prawie w ogóle nieznanej sztuce, jest monolog bardzo przypominający monolog "być albo nie być" Hamleta.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Gwiazdy polskiej sceny ratują Teatr Polski

Ostatnia aktualizacja: 24.06.2013 16:00
W cyklicznej audycji poświęconej historii Teatru Polskiego profesor Barbara Osterloff opowiedziała tym razem o ostatnich latach przed wybuchem II wojny światowej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Aby robić dobry teatr, trzeba słuchać publiczności

Ostatnia aktualizacja: 27.06.2013 19:00
- Jesteśmy teatrem, który ma małą scenę, liczną widownię i próbuje z nią rozmawiać językiem współczesnym - mówił Maciej Englert, dyrektor Teatru Współczesnego w Warszawie. Jak to dobrze robić? Z dyrektorami teatrów i obserwatorką ich działalności rozmawialiśmy w Dwójce.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Erwin Axer, czyli dziwny jest ten (teatralny) świat

Ostatnia aktualizacja: 25.07.2013 15:50
- Robić dobry teatr nie było karkołomnym zadaniem. Dać dobry repertuar to było karkołomne zadanie. Ograniczenia światopoglądowe spowodowały, że myśmy uciekali wszyscy w teatr – mówił Erwin Axer o teatrze w czasach PRL.
rozwiń zwiń