Tak wyglądają aktorzy bez retuszu

Ostatnia aktualizacja: 08.08.2012 12:19
Co o nich wiemy? Wywiady w kolorowych pismach czy też – na niższym poziomie – żenujące plotki kreują bardzo uproszczony obraz aktora. Tymczasem są źródła, do których warto sięgnąć.
Audio
Fragm. okładki książki Marzanny Graff i Artura BarcisiaArtur Barciś. Rozmowy bez retuszu, Wydawnictwo M
Fragm. okładki książki Marzanny Graff i Artura Barcisia"Artur Barciś. Rozmowy bez retuszu", Wydawnictwo MFoto: mat. prasowe

– Jeżeli jest gdzieś jakiś chłopiec, który nie wierzy w swoje możliwości, ale marzy o tym, by złapać Pana Boga za nogi, to ta książka jest przykładem na to, że warto to zrobić, że temu chłopcu się uda. Jak przeczyta tę książkę, uwierzy w siebie – mówił Artur Barciś o jednym z powodów powstania publikacji, jaką współtworzył wraz z Marzanną Graff "Artur Barciś. Rozmowy bez retuszu". Książki tego typu – wywiady-rzeki – mogą bowiem pomóc w spojrzeniu na znaną (ale tylko medialnie) postać z zupełnie innej strony. I nie chodzi tu o obnażanie się przed czytelnikami – ale, właśnie, o prawdę, której próżno by szukać w kolorowych pismach, między poddanymi retuszowi portretami z fotograficznych sesji. Jednym z elementów tej prawdy jest świadomość, że, jak podkreślił Artur Barciś, praca aktora to nieustanna lekcja pokory: szukanie swojego miejsca, ról do zagrania, zgoda na takie, które nie są spełnieniem marzeń.
"Zadał mi pan setki pytań, sprytne i cele były niektóre, zapędzały mnie chwilami w kozi róg, czyniły bezradną, doprowadzały do furii lub rozśmieszały, ale od początku przeniknęłam pana misterne plany – polował pan na mnie jak groźny drapieżnik…" – pisała Anna Dymna do Wojciecha Szczawińskiego, autora książki "Anna Dymna. Warto mimo wszystko". Fragment tego listu, wypowiedzi Wojciecha Szczawińskiego, jak również Karoliny Prewęckiej (autorki książki "Bohdan Łazuka. Przypuszczam, że wątpię”), Pawła Płoskiego (kierownika działu literackiego w Teatrze Narodowym w Warszawie) oraz dr Agnieszki Wanickiej z Krakowa (autorki "Dramatu i komedii teatrów warszawskich 1868-1880", opartej na wspomnieniach i wywiadach z aktorami epoki gwiazd) w audycji, do której wysłuchania zapraszamy.
Program prowadziła Iwona Malinowska.

Czytaj także

Artur Barciś: Teatr to szkoła pokory

Ostatnia aktualizacja: 17.10.2011 12:00
Serialowa popularność może zawrócić w głowie. Wtedy najlepszym lekarstwem jest teatr, gdzie człowiek staje przed żywą publicznością, wiedząc, że dubla nie będzie - mówi Artur Barciś.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Opowieść do bólu prawdziwa

Ostatnia aktualizacja: 11.07.2012 18:14
- Niejedno przeszłam - mówi Stanisława Celińska w nowo wydanym wywiadzie rzece, w którym opowiada o aktorstwie i codzienności, o sukcesach i problemach, o autorytetach i szukaniu spokoju.
rozwiń zwiń