Elżbieta Markowska. Wspomnienie w rocznicę śmierci

Ostatnia aktualizacja: 24.01.2022 22:00
- Była konserwatystką o bardzo liberalnym spojrzeniu na otoczenie. Właściwie każde zachowanie potrafiła wytłumaczyć, choć nie każde akceptowała. Myślę, że właśnie ten zestaw cech spowodował, że kiedy nastąpił przełom lat 1989/90, właśnie ona została wybrana do zorganizowania Programu 2 - mówił w Dwójce dziennikarz Grzegorz Michalski, wspominając Elżbietę Markowską.
Elżbieta Markowska była dyrektorką Dwójki w latach 1991-1995 i 1999-2007
Elżbieta Markowska była dyrektorką Dwójki w latach 1991-1995 i 1999-2007Foto: Radoslaw Nawrocki/FORUM

Elżbieta Markowska odeszła 24 stycznia 2021 roku. W audycji słuchaliśmy wspomnień o niej, fragmentów jej audycji (m.in. rozmów z Witoldem Lutosławskim, Romanem Palestrem, Janem Krenzem, Romanem Maciejewskim) oraz opowieści o tym, jak tworzyła Program 2 w 1991 roku.

- Na program muzyczno-literacki, jaki chcieliśmy wtedy stworzyć, środowisko twórców czekało wiele lat - mówiła Elżbieta Markowska w archiwalnym nagraniu. - Wiedzieliśmy, że na początku lat 60. powstały takie programy w radiofoniach europejskich: France Musique i France Culture, czyli dwie pełne anteny poświęcone kulturze, "trójka" BBC, a także radiofonie niemieckie. W Polsce długo nie było to możliwe.

Zadanie stworzenia takiej anteny powierzył Elżbiecie Markowskiej ówczesny prezes Polskiego Radia Marek Owsiński.

- Ponieważ straty kadrowe stanu wojennego były w tej dziedzinie tak dotkliwe, musiałam postawić warunek prezesowi, że umożliwimy powrót z wygnania naszym najwybitniejszym kolegom. Oni w tej Dwójce pracowali przed stanem wojennym pod dyrekcją Jana Webera, bo to on stworzył Naczelną Redakcję Muzyczną - wyjaśniała Elżbieta Markowska.

Czytaj także:

Grzegorz Michalski przyznał, że kiedy pojawiła się możliwość współpracy z Elżbietą Markowską, bardzo się ucieszył, że będzie miał świetną szefową. - Tworząc taki program, my wszyscy współpracujący z nią musieliśmy mieć odwagę wchodzenia na tereny nieuczęszczane, a nawet nieznane. Nasz program bardzo szybko wszedł na ścieżkę tworzenia kultury, a nie tylko przekazywania jej obrazu, informacji o niej - wspominał.

***

Elżbieta Markowska ukończyła Wydział Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego (dyplom u profesora Józefa Chomińskiego). Od 1970 roku pracowała w Polskim Radiu; w Trójce, gdzie zajmowała się muzyką poważną, obecna była od lat 70. 

W latach 1991-1995 oraz 1999-2007 pełniła funkcję dyrektora Programu 2 Polskiego Radia. Była autorką niezliczonych audycji, wywiadów i przedsięwzięć koncertowych. W formie książkowej opublikowała m.in. swoje rozmowy z Janem Krenzem, a także plon swoich badań nad życiem Witolda Lutosławskiego. Osoba tego ostatniego kompozytora była życiową misją Elżbiety Markowskiej. Była zawsze zaangażowana w przedsięwzięcia poświęcone kultywowaniu pamięci o nim. W latach 2015-2018 była prezesem Towarzystwa jego imienia, które m.in. od wielu lat organizuje Festiwal "Łańcuch".

Posłuchaj
59:06 Rozmowy po zmroku Elżbieta Markowska Dwójka 24 styczeń 2022 21_02_03.mp3 Elżbieta Markowska. Twórczyni radiowej Dwójki w wolnej Polsce (Rozmowy po zmroku/Dwójka)

 

***

Audycję przygotowała: Magdalena Łoś

Gość: Grzegorz Michalski (szef Redakcji Publicystyki za czasów Elżbiety Markowskiej)

Data emisji: 24.01.2022

Godzina emisji: 21.00

Czytaj także

Nie żyje Elżbieta Markowska, była dyrektor Dwójki. "Wiedziała, o co należy walczyć"

Ostatnia aktualizacja: 25.01.2021 07:00
- To, co Elżbieta Markowska zbudowała w latach 90., było właściwie na przekór wszystkim. Bo pomysł, żeby Program 2 Polskiego Radia uzyskał taki kształt, to była mordercza praca. Stworzyła formułę radia grającego muzykę klasyczną, istniejącego w świecie, a jednocześnie dbającego o język i literaturę. Nie ma drugiego takiego modelu - mówiła Małgorzata Małaszko-Stasiewicz, wspominając byłą dyrektor Dwójki.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Fabio Biondi: w muzyce lubię próbować różnych smaków

Ostatnia aktualizacja: 20.08.2021 18:00
- Czasem nasze namiętności dla danego repertuaru studzi pewien nacjonalizm, obowiązujący w świecie wykonawczym. Nawet jeśli uważam, że jedną z najważniejszych jest muzyka Bacha, to w głowie pojawia się myśl, że jest zarezerwowana dla wykonawców niemieckich. A muzycy z innych krajów grają zupełnie inaczej, ale w sposób bardzo ciekawy. To też historia ludzkości, bo repertuar muzyczny zawsze podróżował. Na tym polega piękno - mówił w Dwójce włoski skrzypek i dyrygent, założyciel zespołu Europa Galante Fabio Biondi.
rozwiń zwiń