Wystawę pod opieką kuratorską Marka Goździewskiego i Toma Mortona tworzą prace 64 brytyjskich i polskich artystów. Są wśród nich sztandarowi brytyjscy artyści lat dziewięćdziesiątych, a także ważni polscy artyści tego okresu. 140 dzieł wystawianych w przestrzeniach o powierzchni przekraczającej 1500 m2 czyni "British British Polish Polish: Sztuka krańców Europy, długie lata 90. i dziś" jednym z najważniejszych wydarzeń artystycznych organizowanych przez Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w tym roku.
- Na wystawie można się przekonać, jak sztuka i polska, i i brytyjska różniły się od siebie - mówił w "Wybieram Dwójkę" Marek Goździewski. - Jedne co łączyło artystów z obu krajów, to chęć osiągnięcia międzynarodowego sukcesu. Na pewno młodym artystom brytyjskim z czasem się to udało i stali się marką porównywalną do wielkich koncernów - zauważał.
Punktem wyjścia wystawy "British British Polish Polish" jest niezwykły równoczesny rozkwit sztuki współczesnej w Wielkiej Brytanii i Polsce na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, zwykle utożsamiany z Young British Artists i polską sztuką krytyczną. Ich przedstawiciele szczerze poruszali podstawowe dla ludzi kwestie - życie i śmierć, seks i przemoc, etykę i politykę - tym samym wywołując w swoich krajach żywe i ważne dyskusje, również z udziałem mediów, co pozwoliło przekształcić sztukę współczesną w Wielkiej Brytanii i Polsce z zajęcia niszowego, interesującego, wydawałoby się, tylko nielicznych wtajemniczonych, w dziedzinę kultury popularnej.
- Wydawać by się mogło, że większość artystów tworzących w latach 90. skupiała się przede wszystkim na seksie i śmierci, a to nie do końca prawda. W pracach z tamtej dekady widać także spokój i delikatność - mówił w Dwójce Tom Morton.
Wystawę "British British Polish Polish: Sztuka krańców Europy, długie lata 90. i dziś" można oglądać w Centrum Sztuki Współczesnej od 7 września do 15 listopada.
Michael Landy "Scrapheap Services” 1995 Kadry video 6 kolorowych fotografii, 40 x 50 cm Dzięki uprzejmości Artysty i Thomas Dane Gallery, London.
W audycji odwiedziliśmy też Królikarnię, gdzie prezentowane są najlepsze prace laureatów "Przetworów. Rezydencji Twórczego Recyclingu" z lat 2010–2012. Wśród nich należy wymienić pamiętny fotel z beczki Roberta Pludry i Jakuba Sobiepanka, wariację na temat stolika Duchampa z lampką i kołem rowerowym Joanny Piaścik i Pawła Gromady oraz wiele innych pięknych, docenionych przez przetworowe jury projektów, które przypominają nam o niezmiennych wartościach recyclingu łączonego z kreatywnością designerów.
Zapraszaliśmy też do lektury subiektywnego przewodnika po Warszawie "Ogarnij miasto". Publikacja została przygotowana przez pasjonatów miasta i aktywnego stylu życia dla tych, którzy chcą zajrzeć w ciekawe zakamarki stolicy.
Audycję zaprasza Katarzyna Nowak.