Rudnik: pierwszych audycji słuchałem pod stolikiem

Ostatnia aktualizacja: 13.03.2016 13:53
– To było na mazowieckiej wsi około roku 1937 - o pierwszych radiowych doświadczeniach opowiadał w Dwójce legendarny kompozytor ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia.
Audio
  • Radiowe dzieciństwo Eugeniusza Rudnika (Bita godzina/Dwójka)
Eugeniusz Rudnik działał w latach 50. i 60. ubiegłego stulecia. Tworzył muzyczne kolaże dzięki taśmom nagraniowym i generatorom dźwięku
Eugeniusz Rudnik działał w latach 50. i 60. ubiegłego stulecia. Tworzył muzyczne kolaże dzięki taśmom nagraniowym i generatorom dźwiękuFoto: PAP/Jan Bogacz

- Na radio chodziłem do mojego stryja Franciszka - wspominał Eugeniusz Rudnik. - Stryj celebrował niezwykle skomplikowaną procedurę wciśnięcia wtyku do gniazda, skąd przychodził sygnał z anteny. Słuchawki kładł na dużym talerzu po to, żeby lepiej odbijał się dźwięk i było lepiej słuchać.

Kompozytor dodawał, że słuchanie radia było doświadczeniem wspólnotowym i odświętnym, zaś posiadanie odbiornika oznaczało wysoki status majątkowy. - Jako dzieciak radia słuchałem pod stolikiem, wokół którego zbierali się majętni gospodarze. Radio dostarczało informacji, ale i rozrywki, szczególną popularnością cieszyły się słuchowiska - mówił Eugeniusz Rudnik.

W audycji wspominał też początki Studia Eskperymentalnego Polskiego Radia i niezwykle wysoką temperaturę panującą w jego siedzibie.

***

Tytuł audycji: Bita godzina

Prowadzi: Ewa Szczecińska

Gość: Eugeniusz Rudnik (kompozytor)

Data emisji: 11.03.2016

Godzina emisji: 22.00

bch/jp

Czytaj także

Znaki. Najdziwniejsze partytury świata

Ostatnia aktualizacja: 15.01.2016 23:00
O współczesnej partyturze rozmawialiśmy ze śpiewaczką, Barbarą Kingą Majewską i z kompozytorem Wojtkiem Blecharzem.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Anna Kwiatkowska i nowa muzyka na skrzypce

Ostatnia aktualizacja: 28.01.2016 14:00
Posłuchaj rozmowy o specyfice pracy skrzypka zajmującego się muzyką najnowszą, a także o emocjach, jakie wyzwala muzyka nowa.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Prawo autorskie a świadomość artystów

Ostatnia aktualizacja: 13.02.2016 12:47
W "Bitej godzinie" spotkaliśmy się z autorami książki "Poza rejestrem – rozmowy o muzyce i prawie autorskim".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Dlaczego zapomnieliśmy o Kazimierzu Serockim?

Ostatnia aktualizacja: 26.02.2016 16:00
Rozmowa z pianistą Adamem Kośmieją, który przygotował po latach wielkie dzieło Kazimierza Serockiego "Pianophonie".
rozwiń zwiń