Co było awangardą przed awangardą?

Ostatnia aktualizacja: 27.04.2013 13:30
Eksperymenty muzyczne, które prowadzono na przełomie wieku XIX i XX, rzucają nowe światło na ruch awangardowy w latach 50. i 60. zeszłego wieku.
Audio
  • Co było awangardą przed awangardą? O tym prowadzącej "Bitą godzinę" Ewie Szczecińskiej opowiadała Paulina Bocheńska/Dwójka
Teleharmonium
TeleharmoniumFoto: Chris 73/wikipedia

Teoretyk muzyki i reżyser dźwięku Paulina Bocheńska, opowiadała w "Bitej godzinie”, że w tym okresie pojawiły się pomysły na tzw. addytywną syntezę dźwięku, czyli składanie brzmienia dźwięku z bardzo drobnych elementów. Uzyskiwano to poprzez odgrywanie jednocześnie kilku elementów barwowych, które składały się na nową barwę. Jednym z ciekawszych muzycznych wynalazków było telharmonium (dynamophone) − instrument muzyczny z grupy elektrofonów elektromechanicznych wynaleziony w 1897 przez Thaddeusa Cahilla. Pierwszy instrument tego typu uruchomiono w 1906, a w sumie zbudowano trzy egzemplarze, ostatni w 1911. Instrument składał się z 145 generatorów prądu zmiennego (dynamo), napędzanych skomplikowanym systemem wałów i przekładni, generujących prąd elektryczny o różnych częstotliwościach.  To dzięki niemu, poprzez wirniki, powstawały dźwięki o różnej wysokości.
Paulina Boheńska opowiadała, że instrument ważył podobno dwieście ton i miał rozmiary prawie 20 metrów. Jej zdaniem można powiedzieć, iż był to prototyp syntezatora. – Dzięki prądowi było możliwe wprowadzenie w ruch czegoś, czego człowiek nie był w stanie dynamicznie poruszyć, powstawała dzięki temu fala akustyczna, której nikt się nie spodziewał – podkreśliła. W radiowej Dwójce dodała, że można powiedzieć, że w każdej dziedzinie kultury i nauki prąd był źródłem eksperymentu.
Dziś rzadko pamięta się, że muzyka elektroniczna narodziła się między innymi w "czarnym pokoju" budynku Polskiego Radia przy ulicy Malczewskiego.  Warszawskie Studio Eksperymentalne uprzedzili w Europie tylko Francuzi, Niemcy oraz Włosi. Nie dziwnego, że na Malczewskiego ściągali tłumnie pionierzy i najwybitniejsi kompozytorzy muzyki elektronicznej z Polski (jak Włodzimierz Kotoński, Krzysztof Penderecki i Bogusław Schaeffer) oraz całego świata (wśród nich: remiksowany dziś przez twórców ambientu norweski guru, Arne Nordheim; liderzy włoskiej oraz francuskiej awangardy, czyli Franco Evangelisti i François-Bernard Mâche; a także prekursor komputerowych eksperymentów, Amerykanin Lejaren Hiller).
Najbardziej niezwykła wydaje się w tym wszystkim data i kontekst powstania Studia Eksperymentalnego. Październik 1957 roku: w wielu krajach Bloku Wschodniego śmierć Stalina poluzowała totalitarne więzy, jednak awangardowo zorientowani artyści mieli nie doczekać się twórczej swobody nawet przez następne kilkadziesiąt lat. W Polsce powstaje tymczasem "Warszawska Jesień" oraz Studio Eksperymentalne Polskiego Radia - dwa symbole i motory nowoczesnej twórczości muzycznej w Europie Wschodniej. Co ciekawe, orędownikiem idei Studia był nie kto inny, jak Włodzimierz Sokorski - wówczas przewodniczący Radiokomitetu, ale jeszcze kilka lat wcześniej minister kultury i sztuki oraz zagorzały propagator... realizmu socjalistycznego.

Audycję przygotowała Ewa Szczecińska.

pp

 

 

Zobacz więcej na temat: MUZYKA Polskie Radio
Czytaj także

Elektronika Pendereckiego, Schaeffera i Mazurka wreszcie na płytach! (zobacz wideo)

Ostatnia aktualizacja: 17.01.2011 15:56
- Trudna do przecenienia seria - mówi Jacek Hawryluk o archiwalnych nagraniach ze Studia Eksperymentalnego PR, które po raz pierwszy trafiły na rynek. My spotkaliśmy się z Eugeniuszem Rudnikiem, "kustoszem pamięci" pionierskiej placówki.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Rudnik: pionierem muzyki elektronicznej zostałem, bo wyszedłem z więzienia i szukałem jakiejś roboty...

Ostatnia aktualizacja: 29.10.2011 16:30
"Radiowy Dom Kultury" odwiedził konferencję Kultura 2.0, zorganizowaną pod hasłem "Świadomi mediów". Nikt nie realizuje tego hasła lepiej niż Eugeniusz Rudnik, który o pół wieku wyprzedził pomysły współczesnych didżejów.
rozwiń zwiń
Czytaj także

To w Polskim Radiu zaczęła się muzyka elektroniczna!

Ostatnia aktualizacja: 02.11.2012 13:00
1 listopada Studio Eksperymentalne Polskiego Radia obchodziło 55 urodziny. Z tej okazji zapraszamy Was do zwiedzania radiowej gwar-kuchni.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Eugeniusz Rudnik o pół wieku wyprzedził pomysły współczesnych didżejów

Ostatnia aktualizacja: 01.11.2013 06:00
- Byliśmy szczególnym oknem na świat. W czasie najcięższej komuny, stanu wojennego, to do nas przyjeżdżali kompozytorzy ze Szwecji, Ameryki, Francji – mówi współtwórca Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, które powstało 1 listopada 1957 roku.
rozwiń zwiń