Muzyka współczesna jak "Titanic"

Ostatnia aktualizacja: 22.10.2013 16:00
- W szkole średniej byłem na seansie tego filmu w systemie Dolby Sorround. Nie potrafiłem zrozumieć, dlaczego kwestia przestrzenności dźwięku, o wiele lepiej niż w nowej muzyce, rozwiązana została w sztuce posługującej się przede wszystkim obrazem - mówił dyrygent Szymon Bywalec w "Bitej godzinie".
Audio
  • Muzyka współczesna jak "Titanic"? (Dwójka/Bita godzina)
Muzyka współczesna jak Titanic
Foto: Glow Images/East News

- Wydaje mi się, że to między innymi kwestia naszego przywiązania do XIX-wiecznej konwencji koncertowej, z frakami, uściskami dłoni, ukłonami - mówił dalej gość Ewy Szczecińskiej. Z drugiej strony znakomity dyrygent zdecydowanie bronił, bardziej lub mniej tradycyjnej (choćby wzbogaconej o elektronikę), orkiestry jako nowoczesnego narzędzia wykonawczego.

- Od lat 50. próbowano zrezygnować z żywego wykonawcy. Ale sterylnym studyjnym produkcjom czegoś brakowało. Przede wszystkim aspektu ludzkiego, wspólnoty twórczych i wzajemnie się inspirujących ludzi, jaką stanowi tradycyjny zespół instrumentalny. Poza tym orkiestra ma w zasadzie nieograniczone możliwości kolorystyczne - wyjaśniał Szymon Bywalec, stały dyrygent Orkiestry Muzyki Nowej, która zajmuje się promowaniem muzyki najnowszej oraz klasyki XX wieku.

Paradoksalnie współcześni kompozytorzy stawiają wykonawcom swoich utworów bardzo wysokie wymagania, żądając z jednej strony warsztatowej wynalazczości, z drugiej zaś maszynowej precyzji. - Nasza praca to coś pomiędzy laboratorium a klubem wysokogórskim - żartuje gość "Bitej godziny". - Ale też widok ze szczytu daje ogromną satysfakcję...

Szymon Bywalec jest dyrektorem artystycznym wrocławskiego festiwalu Musica Polonica Nova, którą to funkcję przejął po nieodżałowanym Andrzeju Chłopeckim - Zamierzam kontynuować jego linię - deklaruje w Dwójce. - Chce prezentować jak najwięcej zupełnie nowych rzeczy, stworzonych przez najmłodszych kompozytorów, ale zarazem nie odcinać się od dorobku starszych pokoleń. Na festiwalu będzie też miejsce na eksperymenty, prowokacje i zjawiska pogranicza, jednak wyłącznie na wysokim poziomie warsztatowym - podkreśla.

Gość Ewy Szczecińskiej mówił też m.in. o swoich doświadczeniach z muzyką Pierre'a Bouleza, Wojciecha Ziemowita Zycha oraz José Maríi Sáncheza-Verdú. Zachęcamy do wysłuchania "Bitej godziny".

Zobacz więcej na temat: MUZYKA Warszawska Jesień
Czytaj także

Andrzej Chłopecki - "samotny wilk" polskiej krytyki muzycznej

Ostatnia aktualizacja: 20.09.2013 18:00
"Nie był uwikłany w gry środowiskowe". "Jego publicystyka walczyła o wartości". "Jego działalność zastępowała pracę kilku nieistniejących organizacji" - tak w "Sezonie na Dwójkę" wybitnego publicystę muzycznego wspominali przyjaciele.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Kazimierz Serocki. "W jego muzyce słychać bokserskie ruchy"

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2013 20:00
Jeden z najbardziej charyzmatycznych i bezkompromisowych awangardzistów polskiej szkoły kompozytorskiej był w głębi duszy nieśmiałym, delikatnytm człowiekiem. Zgadzają się co do tego - wspominający Kazimierza Serockiego - Jan Krenz, Zygmunt Krauze, Szábolcs Esztényi i Jerzy Artysz.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak dawna jest muzyka współczesna?

Ostatnia aktualizacja: 30.09.2013 15:00
Według krytyków muzycznych, którzy w studiu Dwójki posumowali "Warszawską Jesień", jednym z najważniejszych nurtów tegorocznego festiwalu był ten "historyczny". Czy to dobrze?
rozwiń zwiń