- Dużo tracimy zakładając, że muzyka jest dyscypliną autonomiczną, niezwiązaną z otaczającą nas rzeczywistością. Przecież w ostatnich kilkudziesięciu latach weszła ona w niezliczone relacje choćby z technologią nagrywania i dystrybucji dźwięku - mówi gość Adama Suprynowicza. - Tymczasem uniwerystety, na przykład brytyjskie, prowadzą katedry zajmująca się kulturoznawczą analizą muzyki od dobrych kilku dekad. Paradoksalnie jednak nasze "zapóźnienie" może okazać się korzystne. Mamy szansę spojrzeć na tę tradycję od razu w sposób krytyczny - dodaje.
Taką fukcję spełnia bez wątpienia "Doskonale zwyczajna rzeczywistość", czyli zbiór esejów analizujących muzykę z perspektywy socjologicznej, antropologicznej i kulturoznawczej. Autor poszukuje pojęć niezbędnych do zrozumienia muzyki nie w analizach teoretycznych, lecz bezpośrednio w muzyce głównych bohaterów książki, m.in. Corneliusa Cardew, Alvina Luciera, Johna Lomaxa, Luca Ferrariego, Keitha Rowe’a, Luigiego Russolo, Toshiya Tsunoda, Ludwiga van Beethovena. To oni sami okazują się tutaj teoretykami muzyki. (Krytyka Polityczna)
W audycji mówiliśmy również o programie 4. American Film Festival we Wrocławiu (od 20 października), zaprosiliśmy na wystawę "Potworowski. Człowiek bez granic" w warszawskiej Galerii Studio (3 października), a także przedstawiliśmy recenzję spektaklu "Mistrz i Małgorzata" we wrocławskim Teatrze Muzycznym Capitol.
Audycję prowadził Adam Suprynowicz.