Elias Canetti "Do chwili ostatniej"

Ostatnia aktualizacja: 10.01.2010 13:16
Elias Canetti (1905-1994) - jeden z najwybitniejszych pisarzy niemieckojęzycznych XX wieku, w Polsce bardzo dobrze znany. Urodzony na terenie dzisiejszej Bułgarii, wielokrotnie zmieniał miejsce zamieszkania, by w 1938 r. wyemigrować do Anglii, która stała się jego drugą ojczyzną. Nagroda Nobla w 1981 r.

3 stycznia 2010, godz. 21:00

"Do chwili ostatniej" - słuchowisko według dramatu Eliasa Canettiego w przekładzie Ryszarda Wojnakowskiego i adaptacji Bogumiły Prządki. Reżyseria: Waldemar Modestowicz; występują: Adam Ferency, Władysław Kowalski, Sławomir Orzechowski, Danuta Stenka, Karolina Gruszka, Piotr Bajor, Mariusz Bonaszewski, Piotr Adamczyk, Grzegorz Damięcki, Jacek Rozenek.

Głównym dziełem Canettiego jest "Autodafé", genialna powieść z pogranicza koszmaru i groteski, studium konfliktu wewnętrznego przeradzającego się w obsesję, w jaką popada odsunięty od rzeczywistości intelektualista. Jego postawę można by najkrócej scharakteryzować jako "niemoc słów i idei wobec żywiołu niskich instynktów". Ważną rolę w twórczości Canettiego odgrywają książki autobiograficzne i eseistyka, poświęcona rozważaniom nad historią i naturą ludzką (zwłaszcza "Masa i władza"); nie należy też zapominać o jego dramatach.

Koncepcja sztuki "Do chwili ostatniej" ilustruje tezę, owoc długoletnich studiów Canettiego nad dziejami ludzkości i wyraz jego sceptycyzmu, iż fundamentalną zasadę bytu stanowi zagrożenie śmiercią i walka o przetrwanie. Canettiego stawia znak równości między zjawiskami społecznymi a biologicznymi uwarunkowaniami i zachowaniami człowieka. Wskutek tego byłby on skazany na wieczną wrogość, przemoc i walkę - gdyby nie instancja, której autor powierza odpowiedzialność za losy ludzkości: to instynkt moralny, siła powodująca zawieszenie "praw natury". W hierarchii postaw etycznych najwyższe miejsce zajmuje człowiek zbuntowany, jak bohater sztuki, pragnący wyzwolić uszczęśliwioną "odgórnie" społeczność z pęt nowego fatalizmu, a właściwie dawnej władzy ubranej w szatę postępu.

Czytaj także

Dramat w Teatrze Wyobraźni: Harold Pinter "Kolekcja"

Ostatnia aktualizacja: 01.02.2009 01:34
Dramat w Teatrze Wyobraźni: Harold Pinter Kolekcja w przekładzie Bolesława Taborskiego, w adaptacji i reżyserii Wojciecha Maciejewskiego. Słuchowisko według sztuki z udziałem Czesława Wołłejki, Danuty Szaflarskiej, Tadeusza Bartosika, Jana Matyjaszkiewicza, Lecha Ordona i Wiesławy Niemyskiej. Nagranie 1967 roku.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Dramat w Teatrze Wyobraźni: A. Fredro "Posażna jedynaczka"

Ostatnia aktualizacja: 19.07.2009 18:35
W niedzielne popołudnie w audycji Dramat w Teatrze Wyobraźni "Posażana jedynaczka Aleksandra Fredry
rozwiń zwiń
Czytaj także

Dramat w Teatrze Wyobraźni: Roman Brandstaetter "Upadek kamiennego domu"

Ostatnia aktualizacja: 10.05.2009 12:34
W cyklu Dramat w Teatrze Wtobraźni adaptacja książki Romana Brandstaerttera "Upadek kamiennego domu".
rozwiń zwiń
Czytaj także

W II Dzień Świąt: Aleksander Fredro "Zemsta"

Ostatnia aktualizacja: 26.12.2009 16:50
Dramat w Teatrze Wyobraźni: Aleksander Fredro "Zemsta" w adaptacji i reżyserii Janusza Kukuły.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Dramat w Teatrze Wyobraźni: Kazimierz Orłoś "Cudowna melina"

Ostatnia aktualizacja: 13.12.2009 16:53
W cyklu Dramat w Teatrze Wyobraźni "Cudowna melina" Kazimierza Orłosia.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Dramat w Teatrze Wyobraźni: Stanisław Grochowiak "Partita na instrument drewniany"

Ostatnia aktualizacja: 25.04.2009 12:46
W cyklu Dramat w Teatrze Wyobraźnie adaptacja sztuki Stanisława Grochowiaka "Partia na instrument drewniany".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Dramat w Teatrze Wyobraźni: Juliusz Słowacki "Anhelli"

Ostatnia aktualizacja: 22.11.2009 16:06
W najbliższą niedzielę w audycji Dramat w Teatrze Wyobraźni słuchowisko zrealizowane na podstawie poematu "Anheli" Juliusza Słowackiego.
rozwiń zwiń