- Odnowa teatru? Jeżeli jest możliwa, to tylko przez powrót do „wielkiego teatru”, do teatru ludzkich problemów – to zarys koncepcji reformy teatru Hermanna Brocha, wielkiego austriackiego pisarza przełomu wieków, w 1950 roku nominowanego do literackiej Nagrody Nobla.
Świat uwikłany w kryzys gospodarczy, domagający się niezbędnych przemian polityczno-ekonomicznych, to nie tylko przekleństwo czasów współczesnych, ale także burzliwa historia pierwszej połowy XX wieku, znana jako „wiedeńska apokalipsa”. Wówczas żył i tworzył Hermann Broch – pisarz stawiany w jednym rzędzie z takimi tuzami literatury austriackiej jak Franz Kafka czy Robert Musil. Broch jako pierwszy przedstawił mechanizmy ekonomiczne i ich wpływ na człowieka oraz wykpił cyniczne sposoby prowadzenia interesów. W świecie Brocha ludzka egzystencja polega na odwiecznej walce o przeżycie i przywileje – niekończącej się walce o byt.
Myśli te Hermann Broch zawarł w dramacie „Rozgrzeszenie" i komedii „Z powietrza wzięte”, które po raz pierwszy prezentuje polskiemu czytelnikowi wydawnictwo ADiT. Dwustustronicowa książka „Hermann Broch – dramaty” oprócz dwóch sztuk w tłumaczeniu Macieja Ganczara zawiera także eseje, obrazujące refleksję Brocha na temat czasów mu współczesnych oraz krytyczne refleksje o sztuce teatru.