Aleksandra Śląska, z domu Wąsik, była absolwentką Szkoły dramatycznej przy teatrze im. Słowackiego w Krakowie. Do grona jej nauczycieli należeli wielcy aktorzy - Ludwik Solski, Władysław Woźnik, Jerzy Leszczyński, Aleksander Zelwerowicz, Zofia Jaroszewska. "Byłam ostatnią uczennicą Juliusza Osterwy - mówiła o sobie - to on wprowadził mnie w ten urzekający, tajemniczy świat, jakim jest sztuka w ogóle, a teatr w szczególności". U jego boku zagrała w 1947 roku Stelle w "Fantazym" Słowackiego. Głośną jej rolą była także Amelia w Mazepie.
Ale w pełni jej talent rozkwitł, kiedy stała się aktorką warszawskiego Teatru Współczesnego, a potem Teatru Ateneum. To na tej scenie zagrała swoje największe role: między innymi Charlotte Corday w "Maracie -Sade" Petera Weissa, Ingę w "Pierwszym dniu wolności" Leona Kruczkowskiego, Ruth w "Niemcach" Kruczkowskiego, Blanche w "Tramwaju zwanym pożądanie" Tennessee Williamsa, Alicję w "Tańcu Smierci" Strindberga, Arkadinę w "Mewie Czechowa, Matkę Joannę w "Demonach" Whittinga, w "Marii Stuart" Słowackiego...
"Bohaterkami Śląskiej rządzą skrywane emocje, są to uczucia wielkie, co nie znaczy szlachetne. I z zasady są to uczucia wiodące do zguby" - pisała Martka Fik. W żarze tych namiętności spalała się większość jej bohaterek. Równolegle z pracą w teatrze, Śląska rozpoczęła swoją przygodę z filmem. stała się znana dzięki roli esesmanki w filmie Wandy Jakubowskiej pt. "Ostatni etap". Podobny typ ról otrzymywała też w Teatrze Telewizji i Teatrze Polskiego Radia.
Ta jasnowłosa blondynka o zimnym spojrzeniu, chłodna i wyniosła, operowała charakterystycznym głosem o szerokiej skali możliwości. Ujawnił się on (a także jej wspaniała dykcja) w dubbingu - w serialu telewizyjnym "Elżbieta, królowa Anglii" i w wielu słuchowiskach radiowych...
Na audycję zaprasza Iwona Malinowska.
19 września (piątek), godz. 22.00-22.30
mc