Wykształcona klasycznie sopranistka, współpracująca m.in. z Filharmonią Narodową i Polską Operą Królewską, Aleksandra Klimczak, realizuje swój projekt "Sonor Urbis. Suita na miasto i improwizujących muzyków". To przedsięwzięcie łączy nagrania pejzażu dźwiękowego warszawskiego Ursynowa z improwizacjami autorki i zaproszonych przez nią muzyków instrumentalistów i wokalistów.
- Od zawsze szukałam innych form wypowiedzenia siebie niż tylko realizacje klasyczne. Chciałam powiedzieć o sobie coś więcej, a dzięki improwizacji mi się to udaje - mówiła o swoich inspiracjach Aleksandra Klimczak. - Zaczęliśmy od nagrania z Piotrem Mełechem w tunelu pod autostradą S8, miejscu szalenie interesującym pod względem akustyki. Wpadł mi do głowy pomysł, że sonosfera miasta może być jedną z partii utworu - dodała artystka.
Piotr Mełech, klarnecista i improwizator, który od początku towarzyszył Klimczak w nagraniach, zauważył, że dźwięki miasta mogą dawać bardzo ciekawy fundament do artystycznego dialogu. - W swojej historii miałem znaczący okres grania na ulicy, a tym samym okazję do przetestowania bardzo wielu różnych akustycznych cukiereczków przestrzennych. Zwracam uwagę na cechy ciekawych akustycznie miejsc.
Jednym z tematów audycji była historia i specyfika field recordingu, zwłaszcza miejskiego. Co jest w nim interesujące? - Samo choćby dociekanie, jakim organizmem jest miasto - nie tylko pod względem dźwiękowym, ale i zmysłowym, zapachowym. To, co potocznie uważamy za hałas, może być bardzo inspirujące - tłumaczył gitarzysta Wojciech Więckowski.
Jak brzmi jedna z dzielnic Warszawy? Czym dokładnie inspiruje artystów? O tym w audycji rozmawiali oprócz Aleksandry Klimczak perkusjonista i plastyk Piotr Dąbrowski, klarnecista, improwizator Piotr Mełech oraz gitarzysta i malarz Wojciech Więckowski. Towarzyszyły nam efekty ich pracy - nagrania suity.
***
Tytuł audycji: Mikrokosmosy
Przygotowała: Justyna Piernik
Data emisji: 4.02.2019
Godzina emisji: 22.00
at/bch