Cante Alentejano reprezentuje, obok fado, Portugalię na Światowej Liście Niematerialnego Dziedzictwa UNESCO. To styl śpiewaczy, sięgający korzeniami czasów starożytnych. Pieśni tradycyjnie wykonywali a cappella mężczyźni, którzy po dniu pracy na roli spotykali się w tawernach. Emilia Geca-Carvao opowiadała o różnych okresach w dziejach Cante Alentejano. Przykładowo w czasach dyktatury Antónia Salazara styl ten był wykorzystywany do celów politycznych, jako budulec do kreowania nowej portugalskiej tradycji. - Zostało to uscenicznione i narzucono kostiumy, które były bliższe niedzielnym ubraniom mieszkańców miast niż wsi, bo Portugalia miała się pięknie prezentować na zewnątrz, żeby nie była kojarzona z biedą - wyjaśniała znawczyni Portugalii.
Emilia Geca-Carvao dodała, że w pewnym momencie Cante Alentejano parali się niemal wyłącznie starsi mieszkańcy regionu Alentejo, ale tradycja odżyła wśród młodych wraz z wpisaniem tego stylu śpiewaczego na listę Dziedzictwa UNESCO, co miało miejsce w 2014 roku.
W audycji opowiadaliśmy też o kuchni i klimacie życia w Alentejo. Odwiedziliśmy ponadto Targi Muzyki Iberoamerykańskiej w Evorze. Podczas Targów nasza dziennikarka Justyna Piernik rozmawiała z ich organizatorami i gośćmi. Spotkała się z lokalnymi stowarzyszeniami zajmującymi się kultywowaniem tradycji Cante Alentejano i zarejestrowała atmosferę hucznych, tradycyjnych obchodów Dnia Św. Antoniego na ulicach miast i miasteczek Aletejo.
***
Tytuł audycji: Mikrokosmosy
Przygotowała: Justyna Piernik
Data emisji: 9.07.2017
Godzina emisji: 17.00
bch/mz