- W Kolnie, które nie jest dużym miastem, jest zaskakująco wiele takich salonów - opowiadała Katarzyna Chojecka. - Są to bowiem przede wszystkim miejsca spotkań lokalnej społeczności. Zaznacza się w nich również obecność mediów i technologii. Właściciele projektują lokale za pomocą wskazówek i programów z Internetu. Klienci natomiast często przynoszą wydruki zdjęć z fryzurami, a niekiedy pokazują je na tabletach - dodała.
Pod kierunkiem dra Piotra Cichockiego, wicedyrektora Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej UW, badania terenowe prowadzili także Olga Rembielińska i Maciej Eichelberger. Ten ostatni badał wpływ konsumpcji w naszej kulturze na dzisiejsze gospodarstwa wiejskie. - Technologia włączona w zbiorowość ma nie tylko znaczenie czysto pragmatyczne, jak ułatwienie pracy i skrócenie jej czasu, lecz także silnie wpływa na myślenie o pracy i stosunek do jej wytworów - mówił.
- W ciągu ostatnich 20 lat doświadczenie technologii w codziennym życiu uległo zmianie - mówił dr Piotr Cichocki. - W latach 80. i 90. często używano pojęcia "cyberprzestrzeni” jako czegoś odrealnionego, czegoś, co jest niematerialnym światem. Etnologowie stopniowo odchodzili od tego ujęcia w kierunku perspektywy, w której całkowicie splata się ze sobą to, co jest technologiczne, wirtualne i to, co jest realne. Dziś mówimy nie tyle o wirtualnej rzeczywistości, ale o rzeczywistej wirtualności - dodał.
Audycję prowadził Piotr Kędziorek.
mc