W cyklu "Przed premierą" wybieraliśmy się do Opery Narodowej, by przyjrzeć się próbom do spektaklu baletowego "Pupa". Kompozytor Stanisław Syrewicz i choreografka Anna Hop ujawniają inspirację gombrowiczowską groteską i pragną przełożyć elementy symboliki pisarza na język muzyczny i wizualny.
Stanisław Syrewicz mówił, że do muzyki podchodził zawsze jak do zabawy i tłumaczył, że "traktowanie jej poważnie nigdy nie było moją silną stroną". – Dlatego albo chcę ją ośmieszyć albo sprzedać w sposób, który nie jest typowy, czyli nie stawiać jej na piedestale, tylko za każdym razem robić zwrot, tak, by każdy wiedział, że to jest zabawa. I w tym spektaklu jest podobnie. Mówimy o ważnych rzeczach, o ojczyźnie, o tym, jak ludzie siebie kreują, ale to wszystko jest w kategoriach zabawy. Mam wrażenie, że zostało to od samego początku bardzo precyzyjnie określone – podkreślił.
"Ferdydurke" to tyleż trudny materiał do adaptacji baletowej, co fascynujący – ciało, a raczej wyabstrahowane z kontekstu całości jego części stanowią ważny element konstrukcji groteskowego świata utworu. Takie pojęcia, jak "pupa", "gęba", "łydka" czy "rozczłonkowanie" określają fenomeny społeczne i psychologiczne, które mimo upływu kilkudziesięciu lat wciąż są przerażająco aktualne.
***
Tytuł audycji: Spotkania po zmroku
Prowadząca: Barbara Schabowska
Goście: Stanisław Syrewicz (kompozytor) i Anna Hop (choreografka)
Data emisji: 12.02.2015
Godzina emisji: 21.30
pp/mc