Recykling operowy. Ekonomia czy ekologia?

Ostatnia aktualizacja: 05.08.2024 18:10
Jakim wyzwaniem dla twórców jest stworzenie scenografii z już raz użytych elementów? Czy to rodzaj mody, czy rzeczywistej praktyki, która znajduje swoje odbicie w spektaklach? Czy zbiórki odzieży, porcelany, choinek - które miały miejsce w polskim teatrze - wpłynęły na budowanie relacji z publicznością? 
Jakim wyzwaniem dla twórców jest stworzenie scenografii z już raz użytych elementów?
Jakim wyzwaniem dla twórców jest stworzenie scenografii z już raz użytych elementów? Foto: Shutterstock

O tych zagadnieniach dyskutowaliśmy w audycji "O wszystkim z kulturą", której gośćmi byli: scenografka Natalia Kitamikado, kierownik pracowni i warsztatów Teatru Wielkiego Opery Narodowej Matthew Kamionka oraz artysta wizualny, rzeźbiarz i scenograf Wojciech Pustoła.   

Stosujemy recykling coraz częściej i robimy to z różnych względów. Najważniejszym z nich jest wzgląd ekologiczny. Najczęściej ponownie wykorzystujemy elementy scenografii, takie jak rolki czy mechanizmy, które nie są już eksploatowane. Oczywiście ma to też odbicie ekonomiczne - nie ma bowiem potrzeby produkowania nowych elementów i kupowania półproduktów - wyjaśniał Wojciech Pustoła, rzeźbiarz i scenograf.


Czytaj także:

Ponowne wykorzystywanie elementów 

- W naszej pracy jest to dość powszechna praktyka, często zdarza się, że rekwizyty, z których korzystamy w spektaklu, pochodzą z innych tytułów, które nie są już grane. Zdarza się jednak także, że pożyczamy rekwizyty ze spektakli trwających. W kostiumach to bardzo powszechne, że pierwszym, co robimy, jest pójście do fundusu, czyli magazynku kostiumów. Przeszukujemy zbiory i sprawdzamy, czy coś z tego, co potrzebujemy, teatr ma już w swojej kolekcji. To część naszej pracy - doprecyzowała scenografka Natalia Kitamikado.

 

Recykling w teatrze = wyzwanie? 

- Dla mnie to dość duże wyzwanie. Głównie zajmowałem się recyklingiem, tworząc scenografię do jednego spektaklu. Pracowaliśmy wtedy nad tematem dziedzictwa, wiec wydawało się jedynie słusznym pomysłem, by pójść do magazynów i zobaczyć, jakie dziedzictwo w swoich trzewiach ma Teatr Studio. Do tej pory pracuję raczej na minimalistycznych scenografiach i staram się wkładać jak najmniej na scenę. Takie podejście i nieuświadomiony recykling uprawiałem też wcześniej, używając głównie kartonów i innych tego typu materiałów - powiedział w Dwójce kierownik pracowni i warsztatów Teatru Wielkiego Opery Narodowej Matthew Kamionka.

Posłuchaj
28:34 PR2 2024_08_05-17-29-34.mp3 Recykling operowy. Ekonomia czy ekologia? (O wszystkim z kulturą/ Dwójka)

 

***

Do wysłuchania audycji O wszystkim z kulturą w poniedziałek (5 sierpnia) o godz. 17.30 zaprasza Monika Pilch.


wmkor