Przekonać Polaków, że opera nie gryzie

Ostatnia aktualizacja: 25.04.2015 01:00
"Trzeba się drogo ubrać, dużo wydać, a i tak niczego nie zrozumiemy". O tym, jak zmienić stereotypowe podejście Polaków do opery, mówiła w Dwójce Ewelina Pietrowiak, reżyser i scenograf.
Audio
  • Z Eweliną Pietrowiak rozmawia Jerzy Kisielewski (O wszystkim z kulturą/Dwójka)
Widz opery powinien mieć odwagę powiedzieć: to jest nudne, wychodzę w przerwie - i wrócic na coś innego, mówiła w Dwójce Ewelina Pietrowiak
"Widz opery powinien mieć odwagę powiedzieć: to jest nudne, wychodzę w przerwie - i wrócic na coś innego", mówiła w Dwójce Ewelina PietrowiakFoto: Grzegorz Śledź/PR2

Pokutujące wciąż wyobrażenie o hermetyzmie sztuki operowej intensyfikuje się, gdy rzecz dotyczy dzieł współczesnych. Dlaczego tak się dzieje? – Może dlatego, że w Polsce wśród ludzi niezwiązanych ze środowiskiem muzycznym występuje wręcz alergiczna reakcja na hasło "muzyka współczesna" – zastanawiała się Ewelina Pietrowiak.

Autorka reżyserii do m.in. "Space Opery" Aleksandra Nowaka w Teatrze Wielkim w Poznaniu opowiadała, jak tworzyć spektakle operowe, które będą przyciągać różną publiczność, nie tylko koneserów tej sztuki. Ostatnie dzieło Eweliny Pietrowiak, wspomniana "kosmiczna opera", to opowieść o pierwszej załogowej wyprawie na Marsa, w której dwojgu astronautów towarzyszą muchy…

***

Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą

Prowadzi: Jerzy Kisielewski

Gość: Ewelina Pietrowiak (reżyser i scenograf)

Data emisji: 24.04.2015

Godzina emisji: 18.00

jp/iwo

Czytaj także

Barbara Wysocka: chciałam popracować z aktorami na pustej scenie

Ostatnia aktualizacja: 09.05.2013 09:00
- W "Filoktecie" Sofoklesa nie ma wartkiej akcji i wielu postaci, to raczej konflikt idei i walka na słowa. Dlatego na scenie nie było nic, tylko maski - mówiła w "Notatniku Dwójki” o jednej ze swych ostatnich inscenizacji Barbara Wysocka, reżyser teatralny i operowy.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Opera w czasach kryzysu. Bilet za 700zł?

Ostatnia aktualizacja: 09.02.2015 22:00
- Tyle by kosztował, gdyby Opera Bałtycka w Gdańsku została pozbawiona wsparcia publicznego – powiedział dyrektor Marek Weiss. Dokąd może doprowadzić redukcja budżetów polskich oper?
rozwiń zwiń