Loda Halama. Najbardziej pracowita tancerka II RP

Ostatnia aktualizacja: 26.04.2017 19:30
- Ona nigdy nie oglądała się wstecz i mówiła, że plagiatować można innych, ale nigdy siebie. To stąd brała się jej chęć ciągłego rozwoju - podkreśliła Anna Lisiecka, mówiąc o jednej z najbardziej utalentowanych tancerek międzywojnia.
Audio
  • Anna Lisiecka o Lodzie Halamie (O wszystkim z kulturą/Dwójka)
Dyrektor sceny baletowej Opery Warszawskiej Jan Ciepliński i Loda Halama w czasie jednej z prób do Nocy Walpurgii ( październik, 1934)
Dyrektor sceny baletowej Opery Warszawskiej Jan Ciepliński i Loda Halama w czasie jednej z prób do "Nocy Walpurgii" ( październik, 1934)Foto: Poll, Willem van de/wikimedia/CC BY-SA 3.0

- Loda Halama słynęła z pracowitości i szlifowania tego, co przygotowywała. Była też wciąż zmotywowana, żeby uczyć się nowych układów. Tak było na przykład w teatrze rewiowym Perskie oko, gdzie u boku choreografa Edwarda Kuryły nauczyła się elementów tańca wschodniego. Efekt było widać na przykładzie jej specyficznego ruchu dłoni i rąk - dodała dziennikarka Dwójki, która wyjątkowo pojawiła się w audycji nie w charakterze prowadzącej, ale jako autorki książki "Loda Halama. Pierwsze nogi Drugiej Rzeczypospolitej. Burzliwe losy legendarnej gwiazdy".

W nagraniu audycji posłuchamy również o początkach kariery artystki i o tym, dlaczego po dłuższej przerwie zdecydowała się powrócić do rewii.

***

Tytuł audcyji: O wszystkim z kulturą

Prowadzi: Małgorzata Szymankiewicz

Gość: Anna Lisiecka (dziennikarka Dwójki)

Data emisji: 26.04.2017

Godzina emisji: 18.00

mz/jsz

Czytaj także

"Harnasie" i zakopiańskie wesela. Jak pracował Szymanowski?

Ostatnia aktualizacja: 28.03.2017 12:15
- Balet ten Szymanowski pisał w Zakopanem. Pamiętam, że po całym dniu pracy często szedł na wesele góralskie. To było dla niego tak inspirujące przeżycie, że potem pracował nad utworem nieprzerwanie przez kilka dni – o twórczości słynnego polskiego kompozytora mówił w archiwalnym reportażu Piotr Perkowski.
rozwiń zwiń