Polska Niepodległa - serwis specjalny Polskiego Radia
W piątek (9.11) w siedzibie NOSPR w Katowicach miało miejsce prawykonanie utworu Msza za Polskę "Wierna podróż", który Roxanna Panufnik skomponowała z okazji stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości.
- Zdecydowałam, że chcę, by ostatnie 100 lat polskiej historii reprezentował gatunek muzyki religijnej. Oczywiście bardzo trudno zmieścić wszystkie te wydarzenia w jedną formę, w jedną godzinę, bo przez ostatnie 100 lat w Polsce wydarzyło się więcej, niż w niejednym kraju przez 300 lat. Na szczęście natrafiłam na wspaniałe polskie wiersze, które powstawały na przestrzeni tego stulecia – to utwory takich poetów jak Anna Świerczyńska, Zbigniew Herbert, czy Wisława Szymborska. W mojej kompozycji każdy z nich reprezentuje kolejne 10-lecia polskiej historii począwszy od 1918 roku - tłumaczyła kompozytorka.
Jak podkreślała, użyte w tytule słowo "wiara" ma dwojakie znaczenie. - Po pierwsze wiara rozumiana jako ufność, jako postawa. To ona pozwoliła Polsce trwać, przez te wszystkie lata pomagała Polakom pokonać przeciwności losu. Szczególnie podczas II wojny światowej. Oni nigdy tej wiary nie porzucili, cokolwiek by się nie działo. Również aspekt religijny wiary jako wyznania jest tu istotny – on się przewija w całej historii Polski. Wiara zawsze była czymś, co jednoczyło Polaków - weźmy chociaż Cud nad Wisłą, czy okres szczególnie trudny dla chrześcijan - erę stalinizmu, kiedy przejawy wiary były karane przez reżim - przypominała Roxanna Panufnik.
W jaki sposób jej anglo-polskie pochodzenie zostało zaakcentowane w warstwie językowej utworu? Co łączy twórczość kompozytorki i jej ojca, Andrzeja Panufnika? O tym w nagraniu audycji. Tam również rozmowa z Joanną Wnuk-Nazarową o współpracy NOSPR z Roxanną Panufnik i jej utworze Msza za Polskę "Wierna podróż".
***
Rozmawiała: Milena Gąsienica
Goście: Roxanna Panufnik (kompozytorka), Joanna Wnuk-Nazarowa (wieloletnia dyrektor naczelna i programowa NOSPR, była minister kultury)
Data emisji: 9.11.2018
Godzina emisji: 20.00
Rozmowę wyemitowano w audycji "Filharmonia Dwójki".
pg/gs