DCz #640. Po prostu Elgar

Ostatnia aktualizacja: 26.11.2022 15:46
- Bardzo ciekawy klimat, nastój, pogodę ducha widać u Elgara, dowcip w grze na fortepianie, on się nie przejmuje (...) mamy pełną spontaniczność i nawet pewne niedoskonałości - mówił w "Czarnej" Przemysław Psikuta. W audycji przybliżaliśmy Państwu twórczość orkiestrową (i nie tylko) Edwarda Elgara.
Edward Elgar
Edward ElgarFoto: Shutterstock/spatuletail

Twórczości Elgara przyglądaliśmy się za pomocą dwóch serii płyt, które powstawały w Londynie w odmiennych okresach historii fonografii. Były to nagrania z przełomu lat 70. i 80. XX wieku oraz interpretacje samego kompozytora z przełomu lat 20. i 30. - Elgar lubił nagrywać, lubił płyty - podkreślił Przemek Psikuta. 

Sympatyk nagrań

Na początek zabrzmiało wykonanie Elgara z 6 listopada 1929 roku. Powstało podczas jednej z sesji nagraniowych. - Elgar został namówiony przez realizatorów, żeby zasiadł do fortepianu i zaimprowizował jakiś utwór - opowiadał Wojciech Barcikowski. - Był pozytywnie nastawiony do nagrań, co, jak wiemy, wśród twórców XIX wieku nie było normą, a on bardzo lubił nagrania, swoje płyty i płyty innych artystów.

Proces tworzenia na żywo

- Zasiadł do fortepianu i zaczął improwizować do tematu "Wilhelma Tella" Rossiniego, kilka improwizacji nagrał i wydaje się to niezwykłym spojrzeniem na proces twórczy, na to, jak ta muzyka powstawała - ocenił gość "Dużej Czarnej". - To niezwykły zapis tworzenia muzyki na żywo. 


Posłuchaj
119:59 2022_11_26 13_00_00_PR2_Duza_czarna.mp3 DCz #640. Edward Elgar (Duża czarna/Dwójka)

 

***

Edward Elgar urodził się w 1857 roku w Broadheath koło Worcester w brytyjskiej rodzinie katolickiej. Jako sześciolatek przeniósł się wraz z rodziną do Worcester, gdzie ojciec objął stanowisko organisty w kościele św. Jerzego oraz prowadził własny sklep muzyczny.

Elgarowie mieszkali nad sklepem i Edward miał nieograniczony dostęp do instrumentów i książek muzycznych. Z nich samodzielnie uczył się zasad muzyki i studiował partytury oraz odkrywał reguły kompozycji.

Widząc zapał Edwarda, ojciec zaczął go uczyć gry na skrzypcach, fortepianie i organach.

W czasie I wojny światowej, obecny wówczas na Wyspach Brytyjskich, Emil Młynarski poprosił Edwarda Elgara o napisanie dzieła, które mogłoby przysłużyć się "sprawie polskiej". Elgar stworzył poemat symfoniczny "Polonia", oparty na motywach polskich pieśni patriotycznych, Preludium g-moll Chopina oraz "Fantazji Polskiej" Paderewskiego.

Prawykonanie dzieła miało miejsce 6 lipca 1915 roku. Orkiestrę poprowadził sam kompozytor, a wydarzeniu towarzyszyła zbiórka na rzecz Szwajcarskiego Komitetu Generalnego Pomocy Polskim Ofiarom Wojny.

***

Tytuł audycji: Duża Czarna (#639)

Prowadził: Przemysław Psikuta 

Gość: Wojciech Barcikowski

Data emisji: 26.11.2022

Godzina emisji: 13.00

kor/kor

Czytaj także

Cyprien Katsaris przywraca pamięć o kompozycjach uczniów Chopina

Ostatnia aktualizacja: 22.08.2022 17:20
- Chciałem zademonstrować jak silne więzi muzyczne łączyły Chopina z jego uczniami, ponieważ niektóre z wybranych utworów brzmią, jak napisane przez mistrza - mówił w Programie 2 Polskiego Radia cypryjsko-francuski pianista Cyprien Katsaris, który wystąpił w Warszawie podczas 18. Międzynarodowego Festiwalu "Chopin i jego Europa".
rozwiń zwiń
Czytaj także

DCz #637. Wspominamy pianistę Michaela Pontiego. "Był rasowym winylowcem"

Ostatnia aktualizacja: 05.11.2022 15:15
"Ponti jest rasowym winylowcem. Wypadł z obiegu przez wylew, który sparaliżował mu na długi czas lewą rękę, i właściwie, gdy pojawiły się płyty kompaktowe, Ponti, owszem, coś tam nagrywał, ale gros jego dorobku fonograficznego, 60-70 płyt, to są winyle, lata 60., 70." - tak o zmarłym w tym roku pianiście mówił w Dwójce Marcin Zgliński.
rozwiń zwiń