Należał do grona czołowych dyrygentów świata. Krąg jego zainteresowań obejmował zarówno wielką symfonikę, głównie klasyczną i romantyczną, jak i muzykę teatru operowego.
- Nazywaliśmy go księciem batuty - wspominała Jerzego Semkowa w Dwójce Ewa Marczyk, wieloletnia koncertmistrzyni z Filharmonii Narodowej w Warszawie. - Był dyrygentem wszechstronnym, wyjątkowym kreatorem muzyki, o wielkiej wiedzy. Wszystkie spotkania z orkiestrą rozpoczynał od tego, jaką genezę miał dany utwór. On to wszystko nam opowiadał - mówiła artystka.
Jerzego Semkowa wspominał na antenie Dwójki również Tadeusz Wojciechowski, dyrektor Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. Jak przypomniał, to właśnie Jerzy Semkow był autorem wizji Sinfonii Iuventus. - Zapamiętam go jako artystę zawsze twórczego, poszukującego prawdy w muzyce. Był ideałem artysty-dyrygenta – podkreślał Tadeusz Wojciechowski.
W najbliższą sobotę (27 grudnia, godz 14.00-16.00) pamięci Jerzego Semkowa poświęcona będzie audycja "Duża czarna". Gościem Przemka Psikuty będzie Stanisław Dybowski.
Jerzy Semkow, rok 1962. Fot. PAP/Baracz
Jerzy Semkow był m.in. dyrektorem artystycznym Opery Warszawskiej i pierwszym dyrygentem Królewskiej Opery w Kopenhadze. Pełnił funkcję dyrektora i pierwszego dyrygenta Orkiestry Symfonicznej w St. Louis (USA). Pod koniec lat 70. objął kierownictwo Orkiestry Włoskiego Radia i Telewizji RAI w Rzymie, następnie prowadził Orkiestrę Filharmonii w Rochester (USA).
Artysta występował w najsłynniejszych centrach muzycznych świata, m.in. z London Philharmonic, Berliner Philharmoniker, Wiener Symphoniker, Orchestre National de France, Orchestre de Paris, Orchestra di Santa Cecilia w Rzymie, z orkiestrami w Madrycie, Monte Carlo, Oslo, Hadze, Neapolu, Turynie, Sankt Petersburgu i in. W Stanach Zjednoczonych współpracował z New York Philharmonic, Cleveland Orchestra, Boston Symphony, Chicago Symphony, z orkiestrami w Waszyngtonie, Detroit, Houston, Dallas, Pittsburghu, Minneapolis, San Francisco. Dyrygował także w Montrealu, Toronto, Caracas, Săo Paulo, Sydney, Melbourne. Jego sztukę dyrygencką znają teatry operowe Mediolanu (La Scala), Londynu (Covent Garden), Genewy, Rzymu, Florencji i innych miast świata.
Jerzy Semkow poświęcał się również pracy z młodzieżą. Przez szereg lat dyrygował koncertami podczas festiwalu muzycznego w Aspen (Colorado), gdzie skład kilku orkiestr stanowili studenci i profesorowie największych konserwatoriów Stanów Zjednoczonych. Wygłosił szereg odczytów o muzyce na Uniwersytecie stanu Colorado oraz prowadził klasy mistrzowskie na Uniwersytecie Yale i w nowojorskim konserwatorium – Manhattan School of Music.
Nagrywał dla wielu firm fonograficznych, m.in. Columbia, EMI-His Master’s Voice, Fona, Polskie Nagrania. Zapis płytowy "Borysa Godunowa" Musorgskiego z orkiestrą WOSPRiTV (obecnie NOSPR), Chórem Polskiego Radia i międzynarodową obsadą solistów dla londyńskiej wytwórni EMI przyniósł dyrygentowi i wykonawcom pięć międzynarodowych nagród. Dla tej samej firmy fonograficznej, również z NOSPR, w cyklu najwybitniejszych utworów Karola Szymanowskiego Jerzy Semkow nagrał III i IV Symfonię. Sławą cieszy się także nagranie "Kniazia Igora" Borodina z zespołem Opery Sofijskiej i udziałem Borisa Christowa oraz Jenufy Janáčka z zespołem Teatru La Scala.
Charakterystyczne dla ostatniego okresu działalności artystycznej Jerzego Semkowa było zainteresowanie wielkimi formami muzyki sakralnej - dyrygował m.in. "Requiem" Mozarta podczas uroczystego koncertu z okazji 150. rocznicy śmierci Fryderyka Chopina z udziałem Chóru i Narodowej Orkiestry Francji w Kościele La Madelaine w Paryżu (transmisja Eurowizji), Mszą C-dur Beethovena (Paryż) oraz Wielką Mszą c-moll Mozarta w ramach Festiwalu Muzyki Sakralnej w Paryżu (Katedra Notre Dame).
Jerzy Semkow był Komandorem francuskiego Orderu Arts et Lettres oraz laureatem m.in. Diamentowej Batuty, prestiżowej nagrody przyznawanej przez Zarząd Polskiego Radia.
jp,tj