Najlepszy "Cyrulik sewilski" pochodzi z Neapolu
Jury w składzie Karol Radziwonowicz, Kacper Miklaszewski i Andrzej Sułek najwyżej oceniło nagranie Janusza Olejniczaka z roku 1999. Polski pianista zagrał Koncert f-moll na fortepianie Erarda z towarzyszeniem Neue Orchester pod dyrekcją Christopha Speringa w Kolonii (Opus 111 1999).
Pozostałe interpretacje Chopinowskiego Koncertu f-moll, których słuchaliśmy w audycji:
- Emanuel Ax – fortepian Erarda (Londyn 1851, rekonstrukcja Davida Winstona i Period Piano Company), Orkiestra Wieku Oświecenia, dyr. Sir Charles Mackerras (nagranie: Henry Wood Hall, Londyn, 25-28 czerwca 1997 roku; Sony Classical 1998)
- Dang Thai Son – fortepian Erarda (1849), Orkiestra XVIII Wieku, dyr. Frans Brüggen (nagrania dokonano 8 września 2005 roku podczas festiwalu “Chopin i jego Europa” w Sali Koncertowej FN w Warszawie; NIFC 2006 „czarna sera”)
- Alexander Lonquich – fortepian Erarda (1849), Orchestre des Champs-Èlysées, dyr. Philippe Herreweghe (nagrania dokonano 18 sierpnia 2011 roku podczas festiwalu “Chopin i jego Europa” w Studiu Koncertowym PR im. W. Lutosławskiego w Warszawie; NIFC 2012 „czerwona seria”)
- Julianna Awdiejewa – fortepian Erarda (1849), Orkiestra XVIII Wieku, dyr. Frans Brüggen (nagrania dokonano w Studiu Koncertowym PR im. W. Lutosławskiego w Warszawie, 27-28, 31 sierpnia i 1 września 2012; NIFC 2013 „czarna seria”0
- Mariusz Klimsiak – fortepian Pleyela (1830, kopia McNulty’ego, własność Warszawskiej Opery Kameralnej), Capella Cracoviensis, dyr. Jan Tomasz Adamus (nagranie: marzec 2015, Alvernia Studios; Avie Music 2017; pierwsze polskie nagranie Koncertu f-moll na dawnych instrumentach)
Koncert fortepianowy f-moll op. 21 to pierwszy z dwóch koncertów Chopina (choć wydany jako drugi). Powstawał między wczesną jesienią roku 1829 a wiosną następnego roku. W Teatrze Narodowym Koncert f–moll zabrzmiał 17 marca 1830 roku, na pierwszym wielkim koncercie Chopina. Prawykonanie poprzedziły dwie prywatne próby: pierwsza w lutym, w gronie rodziny i najbliższych przyjaciół, druga na początku marca, w salonie Chopinów. Jak wieść niesie Koncertu słuchali: Elsner, Kurpiński i Żywny. Partię orkiestry realizowano wówczas w składzie kameralnym.
Plan słuchania:
I runda
Allegro maestoso (fragment, od ekspozycji fortepianu)
II runda
Romance. Larghetto (fragment)
Finał
Rondo. Vivace
***
Tytuł audycji: Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki
Prowadzi: Jacek Hawryluk
Goście: Karol Radziwonowicz, Kacper Miklaszewski i Andrzej Sułek
Data emisji: 9.06.2018
Godzina emisji: 17.00
bch