DCz #589 Altówka. Wadim Borysowski i uczniowie

Ostatnia aktualizacja: 04.12.2021 15:30
To wydanie "Dużej czarnej" oddaliśmy w ręce altowiolistów. I to jakich! Wadim Borysowski i Igor Bogusławski - ich rola w ugruntowaniu pozycji altówki jako pełnoprawnego instrumentu solowego jest trudna do przecenienia. Czy ktoś dziś jeszcze o nich pamięta? My tak! - Marcin Zgliński & Przemek Psikuta.
Wadim Borysowski i Igor Bogusławski to piewcy altówki
Wadim Borysowski i Igor Bogusławski to piewcy altówkiFoto: February_Love/Shutterstock

Obaj przyczynili się do ugruntowania pozycji altówki jako pełnoprawnego instrumentu solowego. Tworzyli także dzieła z altówką w roli głównej.


Posłuchaj
118:53 2021_12_04 12_59_57_PR2_Duza_czarna.mp3 Wadim Borysowski i inni miłośnicy altówki (Duża czarna/Dwójka)

 

Urodzony w 1900 roku Wadim Borysowski był pierwszym absolwentem Konserwatorium Moskiewskiego w klasie skrzypiec, które ukończył w 1922 roku jako altowiolista. Wiele lat później Dymitr Szostakowicz zadedykuje mu XIII kwartet smyczkowy, gdzie altówka została znacząco wyeksponowana.

Altówka bez tajemnic

- Borysowski o altówce wiedział wszystko. W drugiej połowie życia udało mu się zarazić swoją pasją takich ludzi jak Rudolf Balszaj czy Fiodor Drużynin, Jewgienij Strachow, Igor Bogusławski - wymieniał Przemysław Psikuta. - To byli jego wychowankowie. - Najwięksi altowioliści kolejnej generacji - dodał Marcin Zgliński. - Zaraził ich nie tylko altówką, ale też violą d'amore.

Borysewicz, jak zaznaczył Marcin Zgliński, miał w Związku Radzieckim poważne problemy z pochodzeniem. - Urodził się w burżuazyjnej, fabrykanckiej rodzinie - opowiadał. - Był to bardzo bogaty moskiewski dom. 

Borysowski ocalony przez Mołotowa

Wadim trafił do najlepszego klasycznego gimnazjum w Moskwie, ukończył je jeszcze przed wybuchem rewolucji 1917 roku. Znał kilka języków europejskich, co umożliwiło mu m.in. badanie literatury związanej z altówką. - Znał grekę, łacinę, interesował się sztuką, literaturą. 

- Wspólnie z jednym z niemieckich muzykologów stworzył kompendium repertuaru na altówkę - pionierską w skali światowej publikację - która przeleżała od 1932 do 37 roku. Opublikowano ją w strasznym 37 roku - podkreślił Marcin Zgliński. - Wtedy jeden z muzykologów radzieckich, ale nie wymienię jego nazwiska, zadenuncjował go, doniósł, że Borysowski wydał książkę w faszystowskiej Rzeszy. Skończyłoby się to bardzo źle, gdyby nie Mołotow...


Zobacz także

***

Tytuł audycji: Duża czarna

Prowadził: Przemysław Psikuta

Gość: Marcin Zgliński

Data emisji: 4.12.2021

Godzina emisji: 13.00

uk

Czytaj także

Altówka w roli głównej [WIDEO]

Ostatnia aktualizacja: 19.09.2020 12:13
Bohaterem kolejnego odcinka audycji "Upiór w eterze - Waldemar Malicki Show" był instrument często niedoceniany.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Katarzyna Budnik: żeby dobrze grać na altówce, trzeba bardzo dobrze grać na skrzypcach

Ostatnia aktualizacja: 02.06.2021 18:30
- Oczywiście w czasach liceum grałam na skrzypcach, to był mój główny instrument. Zawsze jednak ciekawiło mnie brzmienie altówki, poszukiwanie na niej różnych barw i kolorów - mówiła na naszej antenie altowiolistka Katarzyna Budnik, która wystąpi w najbliższej "Domówce z Dwójką".
rozwiń zwiń