Teresa Berganza Vargas pochodziła z Hiszpanii, a swoim głosem zachwycała cały świat, występując na wielu scenach - od Europy po Amerykę, a także grając w filmach operowych (m.in. Don Giovanni czy Carmen). Zmarła 13 maja tego roku.
Kilogramy płyt
Podczas audycji przybliżyliśmy imponującą dyskografię artystki. - Dziś przynieśliśmy ze sobą wiele kilogramów czarnych płyt, to są operowe boksy, recitale, spory kawałek fonograficznego dorobku Berganzy - mówił prowadzący Przemysław Psikuta.
Zaproszony do studia Wojciech Barcikowski zaznaczył jednak, że powstało tak wiele nagrań z udziałem śpiewaczki, ona sama nie przepadała za pracą w studiu.
- W 1984 roku był przeprowadzany wywiad z Teresą Berganzą i zapytano ją, czy lubi nagrania, a ona powiedziała, że bardzo nie lubi, uważa, że są nienaturalne, sztuczne, w końcu zgodziła się, że dzięki nagraniom można poznać jej sztukę wykonawczą, ale byłoby dobrze, żeby potem odbiorcy, którzy słuchają jej płyt i są zachwyceni, poszli i zobaczyli ją na żywo. Wtedy ona nie miała takiej refleksji, że dzięki płytom ona i jej sztuka wykonawcza będą trwały wiecznie - zauważył Wojciech Barcikowski.
Jak podkreślił, wszystkie jej najważniejsze role są utrwalone na płytach (jak np. Zerlina w operze Don Giovanni)
- Miała to szczęście, że będąc w świetnej formie, występując w konkretnych rolach, akurat - mówiąc może niezbyt ładnie - załapywała się na sesje - dodał Przemysław Psikuta.
Szarfa na ustach
Teresa Berganza Vargas nie miała rozbudowanego repertuaru, jednak nie był to przypadek, a jej świadomy wybór.
- Budowała swoją karierę na kilku rolach i sama uważała, że ten ograniczony dobór repertuaru wynika z jej głosu - mówił Wojciech Barcikowski. - Była ewidentnie perfekcjonistką, opowiadała o tym, że w dniach spektakli operowych chodziła z szarfą zawiązaną na ustach, żeby dzieci wiedziały, że ona nie może mówić, i komunikowała się poprzez pisanie. Unikała też restauracji, żeby dym z papierosów jej nie szkodził - wyjaśniał.
Teresa Berganza przyszła na świat w Madrycie w 1935 roku. Uczyła się gry na fortepianie i śpiewu solowego w tamtejszym konserwatorium i także tam zdobyła pierwszą nagrodę w śpiewie w roku 1954. Jej debiut koncertowy odbył się w roku 1955. Podczas audycji wróciliśmy do jej najsłynniejszych nagród.
118:00 2022_05_21 13_00_03_PR2_Duza_czarna.mp3 Teresa Berganza Vargas - wielka mezzosopranistka (Duża czarna/Dwójka)
***
Tytuł audycji: Duża czarna (#613)
Prowadził: Przemysław Psikuta
Gość: Wojciech Barcikowski
Data emisji: 21.05.2022
Godzina emisji: 13.00
mg