Brazylia: zabić za słowo

Ostatnia aktualizacja: 05.12.2014 14:50
Iwona Malinowska i Janusz Majcherek omówią, korzystając z październikowego numeru "Dialogu", ciekawe zjawiska dramaturgii brazylijskiej.
Figura Chrystusa Odkupiciela w Rio de Janeiro.
Figura Chrystusa Odkupiciela w Rio de Janeiro.Foto: wikipedia cc/Artyominc

W Brazylii obowiązują aktualnie dwa sposoby traktowania dramatu - jako utworu, który powstaje w procesie twórczym autora i reżysera (tzw. pisanie na scenie) oraz dramatu jako autorskiej podstawy literackiej do interpretacji teatralnej.

W sztuce "Ogrójec" Mario Bertolotto (w przekładzie Wojciecha Charchalisa) grupa mężczyzn porywa wydawcę poradników i przedstawia mu listę ambitnych utworów literackich, których wydaniem powinien się zająć. Porywacze są brutalni i bezwzględni. Kiedy wydawca odmawia, są gotowi go zabić.

Sztuka napisana jest wulgarnym językiem. W odróżnieniu od drugiej  - "Wywiadu" Samira Yazbeka (w przekładzie Marty Machowskiej-Dias). To forma wywiadu telewizyjnego ze znaną pisarką. Prowadzący rozmowę specjalnie poprosił redaktora cyklicznej audycji, by pozwolił mu porozmawiać z autorką głośnych książek. Zdaje się, że kiedyś byli ze sobą blisko. Momentami rozmowa dla widzów przechodzi w rozmowę prywatną... We fragmentach sztuk: Dorota Landowska i Tomasz Borkowski.

Na audycję "Świat na scenie - czyli o dramaturgii współczesnej" - w piątek (5.12) w godz. 22.00-22.30 - zapraszają Iwona Malinowska i Janusz Majcherek.

mm/mc

Czytaj także

Kocham i nienawidzę Lygii Clark - brazylijska sztuka w Warszawie

Ostatnia aktualizacja: 18.12.2013 13:06
Brazylijska rzeźbiarka Lygia Clark tworzyła w XX wieku, a jej dzieła i koncepcja sztuki wymagającej udziału były odpowiedzią na ówczesne problemy społeczne i polityczne. Galeria Zachęta prezentuje prace młodych artystów inspirowane twórczością Clark.
rozwiń zwiń